KOKEMUKSIA TEKORIPSIALLERGIASTA

keskiviikko 12. syyskuuta 2012

094
Aattelin tehdä nyt ihan kunnon postauksen tästä aiheesta, koska silloin kun itsellä se allergiareaktio oli pahimmillaan, ei netistä löytynyt kauheesti niitä kokemuksia ja neuvoja, mitä olisin kaivannut. Ja believe me, mä jos joku osaan googlettamisen jalon taidon :D Kaikki, mitä tässä postauksessa kirjotan, on omia kokemuksia, eikä välttämättä niitä oikeimpia tapoja ja keinoja, mutta kerron nyt omasta kokemuksesta, koska nykyään varmaan jokatoisella tytöllä on silmissään pidennykset. Kommenttiboksiin olis kiva saada muiden kokemuksia ja vinkkejä!


ENSIMMÄISET REAKTIOT
Elikkäs otin ekat pidennykset helmikuussa 2012 ja täyttä rakkauttahan ne oli pitkän aikaa. Kolmannen huoltokerran jälkeisen yön jälkeen aamulla oli silmät pari tuntia vähän turvonnu, muttei mitenkää hälyttävästi kumminkaa. Sen jälkee ne oli joka huoltokerran jälkeisen yön jälkee aina joka kerta vähän enempi/pidempää turvonneet, mutten vieläkää pitäny sitä mitenkää erityisenä. Tokavikan huoltokerran jälkeen aloin jo vähän huomaamaan ettei ole ihan normaali reaktio, koska silmäluomet alkoi myös vähän punottamaan ja turpoamaan enemmän. Nooh silti mä sitte varasin uuden huoltoajan ja kokeilin yhtä toista ripsienlaittajaa, joka asuu paljon lähempänä. Tujumpaa liimaahan sillä varmasti oli, mutta en usko että se reaktio siitä ainakaan kokonaan johtui, kun joka huoltokerran jälkeen se muutenkin aina vain paheni. Huollon jälkeisenä aamuna heräsinkin sitten järkytykseen ja kauhuun :D Eka koulupäivä meniki sitten sivu suun, vaikka yritinki aamulla teepussien ja kylmien lusikoiden kanssa laannuttaa turvotusta. Mut uskokaa tai älkää, ne oikeesti autto! Monet kerrat oon yrittäny saada teepusseilla itkemisestä turvonneita silmiä laantumaan, mutta ei oo koskaan tehonnut :D Tai sitten sen eron huomaa vasta kun on noin turvonneet silmät, kuin mitä mulla oli.. Mulla on atooppinen- ja muutenkin tosi herkkä iho, joten tää allerginen reaktio ei todellakaan ollut hyväksi mun silmänympärysiholle :D Siihen vielä päälle piilareiden käyttö, ni aijai kyllä silmät tykkää! 

VAROITUS: älä jatka lukemista, jos ällöttävät kuvat ällöttää

07:00 ja mä siis tosiaan pidin silmiä sepposen selällään tässä... :D
IMG_0279
12:00 tee-pussien ja kylmien lusikoiden jälkeen vähän paremman näköstä! Tässä vaiheessa taisin itkeä, koska ripset oli nii nätit mut mä näytin ihan kamalalta, eikä kukaan nähny noita räpsyjä :D Tekee ihan kipeetä katsoa tota luomikuvaa ja muistella sitä tuskaa ja kiristystä luomissa... Tämän näkösenä mun silmät oli suurimman osan päivästä ja aloin jo pelkäämään, että ne jää tämän näkösiks. 
IMG_0282IMG_0283
20:00 illalla alkoi jo näyttää vähän paremmalta, mutta kiristi silmänympäriltä edelleen ihan törkeen paljon. Bepanthen on tosta päivästä lähtien ollu mun tärkein väline :D
IMG_0291IMG_0290
AKRYYLI
Leikin taas vähän kotitohtoria ja totesin olevani akryylille allerginen (huomenna soitan lääkäriin ja annan ihan oikean lääkärin kertoa näkemyksensä:D) ja loistavana googlettajana etsin tietoa akryyliallergiasta ja että missä kaikessa sitä käytetään. Löysin tietoa, että akryylia käytetään mm. kynsilakassa, ripsiliimassa, huulikiillossa, eyelinerissä ja ripsivärissä. Noh sitten selasin meikkien tuoteselosteita, että missä merkeissä sitä EI käytetä ja samantien karsiutui oikeastaan kaikki halpismerkit. Jäljelle jäi Lancome, Chanel, YSL ym kalliimmat merkit (korjatkaa jos oon väärässä!). Eli ei niissä pelkästään siitä merkistä makseta, kuten olen ennen ajatellut.

EDIT// Allergiatesteissä käytyä selvisi, että minulla on kosketusallergiaa metyylimetakrylaatille, eli allergian aiheutti juurikin ripsiliima. Kovettuneiden akrylaattien kanssa pitää siispä olla nykyään varovainen ja välttää niitä. Lääkärin lausunnossa kiellettiin jatkossa ripsienpidennykset sekä rakennekynnet (enpä mä tämän sotkun jälkeen niitä olisi enää ottanutkaan :-D) ja myös ammatinvalintaa tulisi tästä lähtien huomioida tarkemmin. Esim. kosmetologin ja hammaslääkärin/-hoitajan ammatissa käsitellään näitä aineita. Hampaisiin laitettaessa muovipaikkaa pitää myöskin olla tarkkana suun suojaamisesta niin, ettei paikka-ainetta kulkeudu mm. poskiin. 

RIPSET POIS KOTIKONSTEIN
Mulle ei tullut enää kuuloonkaan mennä minnekkään otattamaan niitä ripsiä sillä poistoaineella pois, koska mun silmät ois varmaan räjähtänyt siinä vaiheessa. Ripsiä putoili onneksi aika hyvin tehokkaan rasvaamisen takia ja jossain vaiheessa tajusin käyttää öljypohjaista silmämeikinpuhdistusainetta, joka heikentää sitä ripsiliimaa. Oli ihan kiva heräillä joka aamu ja tyynyllä nökötti parin euron edestä ripsiä :D Hyväksi keinoksi huomasin myös ripsien pois rapsuttelun! Aina kun kiikkui joku ripsi oman ripsen päässä, niin laitoin Aatun rapsuttamaan varovasti sitä pois (HUOM. EI SAA REPIÄ!!). Jos olisin antanut niiden tekoripsien vain kiikkua omien ripsien päässä, niin ne olisivat vieneet samalla mun omiakin ripsiä lähtiessään, joten parempi vaihtoehto oli rapsutella pois. Kalaöljykapselit ja muut tommoset öljyä sisältävät auttaa muuten kuulemma myös siihen liiman heikkenemiseen! Mulla on vielä muutamat ripset ulkonurkissa ja ne on aika tiukasti vielä kiinni, mutta eiköhän neki kohta onneksi putoa. Luomet punottaa vieläkin ja ovat jonkun verran turvonneetkin (kuukausi mennyt allergiareaktiosta) ja pelottaa, ettei ne parane koskaan kunnolla. Mutta eiköhän ne vielä joskus näytä siltä, miltä ennen :)

Aluksi oli ihan hirveää, kun tajusin että nyt mun on pakko jättää ripset pois ja parit kerrat tuli itkuaki väännettyä :D Mutta enää mua ei harmita noista luopuminen, koska nyt mulla jää rahaa niin paljon enemmän ostaa laadukkaita ja hyviä meikkejä ja ei tarvitse enään varoa ripsiä. 

Olisin mitä luultavimmin välttynyt tältä edelleenkin jatkuvalta tuskalta, jos olisi ollut tämmönen postaus jossain mua varottamassa, että mitä tuleman pitää jos jatkan. Toivon todellakin että tämän postauksen jälkeen kaikki muut osaa lopettaa ajoissa. Kauneusjutuille ja niiden vaaroille tulee sokeaksi, kun niitä tarpeeksi käyttää.

EDIT// Postaus atooppisesta ihottumasta löytyy täältä!

68 kommenttia:

  1. mulla ei oo mitään tollasia ripsijuttuja mutta mulla tuli kesällä toisen silmän luomeen yhtäkkiä ihottuma. se on samankaltasta ku tuo sun mutta ei noin "voimakasta" ja se on mulla nyt ollu jotain 2kk eikä mitään hajua miten saisin sen pois kun rasvaaminenkaan ei auta :-D "kiva" että jollain muullaki on silmänympärysihottumaa eikä vaan mulla :p nii ja en siis tiiä mistä tää mun ihottuma johtuu koska käytän samoja meikkejä ku normaalistikki ja sillee

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hmmm outoa! ;o ootko käyny lääkärissä tosta? outoo et on vaa toisessa silmässä:D

      Poista
  2. :(((( voi hennaaa....♥

    VastaaPoista
  3. niiin harmi et sulle kävi noin!:( toivotaan et noi palautuu normaaleiks pian..:/! tää sai mutkin ajattelemaan että otanko tollasia koskaan, ku mulla on tosi herkät silmät :d. joskus kun mua kutitti vaan silmänurkasta ja rapsuttelin sitä, niin jonkun ajan päästä mun luomi jo turpos tosi pahasti..:o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toivotaan :S jooo kyllä suosittelen pysymään noista kaukana jos on herkät silmät, koska silmät on kyllä kaukana kauniista jos saa jonku tämmösen reaktion! mielummin hommaa vaik jonku hyvän ripsarin :)

      Poista
  4. hui kauhee.. mullakin on atooppinen ihottuma, ja otin selvää eri kosmetologeilta ja lääkäreiltä, ni ilmes että ripsienpidennyksiä ei sais ees ottaa jos on atooppinen ihottuma :s mullakin jäi sit kokonaan laittamatta vaikka niitä hinkusinki niin kovin :/<3 toivotaan et sun simmut palautuu entiselleen pian :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aijaa, mä en ees tiennyt ettei sais ottaa! :o ois vissiin pitäny ottaa asioista vähän paremmin selkoa...

      Poista
  5. hyvä kun teit tän postauksen!

    VastaaPoista
  6. Voiei:( varmasti ollu tosi kipeet:(

    VastaaPoista
  7. Hui kun näyttää pahalle ja kivuliaalle, toivottavasti saat vielä kaiken kuntoon!
    Mulla oli viime talvena ripset ja kun mentiin käymään miun serkun luona, joka on kosmetologi, eikä mulla ollu enää ku muutama ripsi siellä täällä niin tää serkku lupas poistaa ne loputkin ja tehtiin se poistaminen rypsiöljyllä! :) Kannattaa siunki koittaa niitä loppuja poistaa sillä, ei ainakaan kuivata tai ärsytä enempää! Vanulappuun vaa öljyy ja pidät sitä vähä aikaa niide ripsien päällä, joutuu joidenki kohalla pari kertaa pitää sitä uusiks mut ne kyllä irtoo aika kätevästi sillä, ja kivuttomasti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep toivotaan! eilen illalla kokeilin kun luin tän kommentin, mut en vissiin pitäny tarpeeks kauan niitä silmillä kun ei lähteny ku vaa yks :D tänään uusinta!

      Poista
    2. Sit ku oot pitäny sitä kaipuu jonku aikaa ni kannattaa sillee kevyesti vetää sitä alaspäin, mulla lähti sillo kaikki melkein kerralla :D tai sit jos ei sillee ni ottaa vähä sormii sitä öljyy ja pyörittelee sitä liima kohtaa ni kyllä sillo viimestää lähtee irtoilee :)!

      Poista
    3. okei pitääki vielä yrittää tota! ois ihan bäst jos sais kaikki lähtemää noin helposti kerralla...

      Poista
  8. Vooi ei :o Mulla tuli just samasta syystä allergiat,, mutta mulla turpos molemmat silmät umpeen ja hengitys tiet tukkeutu melkein kokonaan.. Tosi vahva reaktio... Onneks toi on kuitenki aika lievää siihen nähden :/ Toivottavast silmät palautuu nopeesti ennalleen!:):):)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voieiii kuulostaa kamalalt! just tota mäki pelkään et tulis ens kerralla ja siks jätänki ihan kokonaa nää nyt pois :S

      Poista
  9. Mulla tulee tommonen samainen reaktio siitepölyallerigasta :D

    VastaaPoista
  10. Henna tää postaus on oikeesti tosi hyvä!! :)

    VastaaPoista
  11. Tohon ihottumaan saattais auttaa sellanen ihottumarasva apteekista kun Pantyson :) Mulla auttanu ainakin silmäkulmien ihottumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos vinkistä, näitä mä kaipailinkin! :)

      Poista
  12. Voisitko laittaa kuvaa sun ripsist nyt? :) Ois kiva nähä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.flickr.com/photos/77092401@N06/7983279924/in/photostream tommoset! iho vieläki aika kärsineen näkönen ja punottaa joinain päiviin aika pahasti viel ja ripsiä pari sojottavaa :DD beautiful<3 ja tos näkyy muuten myös toi miten nopeesti mun omat ripset on kasvanu!

      Poista
  13. Herranenaika:o Uskallankohan enää mennä ottamaa mitää ripsii missää:D Itelläni oli tuokokuun lopust elokuun loppuu mut mulle ei kyl tullu oikeestaa mitää oireit... Pari kertaa silmii vähän kirveli mut johtu siint et se liima ei ollu ihan kuivaa viel ni se valu vähän silmii mut ei mul kyl tommost oo ollu!
    Mut kannatan kyl käydä näyttää lääkäris koska sielt voi saada jotaa mikä auttaa noitten luomien parantumises:) Toivottavast ne paranee nopeesti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no jossei sulla oo mitää oireita kummemmin tullu, ni etköhän sä voi ihan hyvillä mielin :) joo tänää soitin sinne lääkärii mut eiköhän se terveyskeskus ollu just tänää kiinni.. huomenna uuusiks :D

      Poista
  14. Herranjumala. Mullaki on jonkun näköinen allergia, mutta ei noin paha! Mulla vaan punoittaa 2 ekaa päivää silmät huollon jälkeen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kannattaa olla sit varovainen jos vaihdat tekijää semmoseen jolla on tujummat liimat käytössä! ellet sitte käy jo semmosella jolla on kunnon liimat :)

      Poista
  15. Hui :( en taida enää haaveilla noista..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei noi loppujenlopuks tällei jälkeenpäin miettien ehkä kuitenkaa oo sen 40-80e arvoset.. kestää semmosina tosihyvinä niin vähän aikaa, kun ottaa hinnan huomioon :S mutta onhan nuo kyllä helpot ja nätit muuten!

      Poista
  16. Oisin kans kiinnostunu et miltä ripset/silmät näyttää nyt? :)
    Ja hyvä et teit tälläsen postauksen jos joku ketä kärsii kanssa tosta ni hyötyis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.flickr.com/photos/77092401@N06/7983279924/in/photostream tommoset! iho vieläki aika kärsineen näkönen ja punottaa joinain päiviin aika pahasti viel ja ripsiä pari sojottavaa :DD beautiful<3 ja tos näkyy muuten myös toi miten nopeesti mun omat ripset on kasvanu! ja toivon tota tosiaan että tää auttaa muita!

      Poista
  17. missä kävit laittamassa ne? :) ja paljo ne maksaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. yhdellä valkealalaisella ja uudet tais 60e maksaa

      Poista
  18. o ou ! mulla on ollu nyt puoltoist vuotta noi ollu ja itelle ei vielä aineka oo tullu mitää onneksi :o

    VastaaPoista
  19. Mulla on tosi tosi paha atooppinen ihottuma silmienympärillä, toi kuulostaa just siltä miltä mun arki on läpi koko talven. Eikös sullakin ole atooppinen ihottuma? sitä vaan että sehän saattaa levitä muualle, vaikka ei aikasemmin ois ollutkaan.. Toivotaan että et saa samaa kohtaloa ku minä, nimittäin mulla punerrus ja kireys ei häviä silmistä vastakun huhti-toukokuussa ja alkaa tässä lokakuussa varmaan viimestään, ku vielä ei oo kovin pahana ollut...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eikäää siis kuulostaa ihan kamalalta! :( toivottavasti mulle ei tuu tommosta, koska nykynenki ihottuma talvisin on jo jotain ihan järkyttävää.. ääää miks pitää olla kaikkii tämmösii tyhmyyksii!?!

      Poista
    2. Näinpä.. Ihan turhaan meitä rankastaan, koska kyllä se ottaa voimille ja itsetunnonkin päälle ku silmät punottaa...

      Poista
    3. jep, tuttu tunne... ei voi tuntee itseensä kauheen nätin näköseks :D pitää vissii vaa kerätä rahaa et pääsee käymää talvel jossai lämpöses ja antaa auringon vähä hoitaa ihoo :D

      Poista
  20. Selailin blogiasi, aivan ihana kirjoitustyyli ja kuvat, alotan lukemaan :-)

    http://todaymeandmylife-vivi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  21. hyii toi on ihan sairaan näköst, ikin en kyl ota ripsien pidennyksii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mmmm kannattaa harkita kaks kertaa jos on herkät silmät/iho tai atooppinen iho :S

      Poista
  22. Käytä hydrocortisoni rasvaa viikon kuurina niin sen pitäis auttaa tai mul ainaki autto ku mul menee silmät ihan yhtä pahan näköseks pelkäst normaalist meikkaamisest:/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. saaks sitä pistää silmien läheisyyteen? :o oon pari kertaa pistäny tohon kulmaluun kohdalle, mutten oo uskaltanu kauheesti ku oon luullu ettei sais! :D mut pitääki sit kokeilla, kun se tosiaan autto sillo siinä kulmaluun kohdalla ainaki :)

      Poista
    2. Joo saa pistää ohkasen kerroksen eikä sitä siis saa käyttää kauaa et kannattaa vaa tosiaan käyttää maksimissaan sen viikon!

      Poista
    3. okei kiitos vinkistä! :)

      Poista
    4. Kortisoni turvottaa! Joten en suosittele käyttämään.

      Poista
    5. joo itseasias mä huomasinki ton et silmät turpos vähä siitä, mut ainaki autto kuivaa ja punasuutee tosi hyvin! :)

      Poista
  23. Mä mietin että ku mulla on toisesa silmäsä ihan samanlaista ku sulla noissa molemmissa, voi olla että mulla se johtuu ripsarista koska pidennyksiä mulla ei ole!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja mulla tosiaan myös atooppinen ihottuma ja nyt ihottuma muutenkin pahana, hydrocortisoni auttaa kyllä aika hyvin!

      Poista
    2. niii se voi johtuu, jos oot vaikka sille akryylille tai jollekkin herkkä!

      Poista
  24. Mua harmittaa sun puolesta koska muistan miten harkitsit pitkään noiden hankkimista ja sitku uskalsit ottaa ne niin olit ihan innoissas mut sit kävi tälleen :s toivottavast toi paranee ajan myötä!

    Ps, oon nähnyt sut monta kertaa jossain päin kouvolaa (viimeks tänään veturissa) mutta en oo viittinyt tulla moikkaamaan kun oon aatellut että sua ei varmaan hirveesti tee mieli tavata lukijoita noiden silmien kanssa :/ Sitku ne on paremmat nii tuun moikkaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin muoki :( ja toivon tosiaan samaa! ja oisit vaan tullu moikkaamaan! ei mulla mikään kauheen kaunis fiilis oo kyllä joo ollu tän kuukauden aikana, mut saa tulla moikkaamaa :)

      Poista
  25. kiitos ku kirjotit tosta noin avoimesti! uskon, et toi auttaa monia joilla on samoi oireit tai on herkkä iho ja miettii räpsyjen hankkimista. itellä kesti hirveen kauan myöntää, et silmien oireilu johtu räpsyistä. aluks yritin pitää vaan taukoo ja ottaa uudestaan, mut nyt oon sit saanu kärsii siitä ihan tarpeeks. lääkäriltä on pitäny hakee pariin kertaa uudet rasvat, tipat & lääkkeet jotta silmät palautuis normaaleiks. otin pidennykset pois jo monta kuukautta sitten, mut silti vielä odotan et silmät parantuis ihan täysin. muistokuvia kyllä löytyy turbosilmistä ja pahimmista ajoista : D

    räpsyripset on ihanat, mut jos voin tsemppaa sua nii ku mua on kannustettu nii luonnollisuus on yleensä aina kaikista kauneinta. sen huomaa aina kenellä on räpsyt ja kenellä luonnolliset ripset. mun ystäväpiirissä on paljon ihmisii jotka pitää koko pidennyksiä turhamaisuuden huipentumana. oma isä tokas joskus, et vuosien päästä ihmiset miettii et silloin 2012 oli hassu buumi laittaa sellasii hämähäkin jalkoja muistuttavia tuppoja silmiin :--D se piti aina mun räpsyripsiä kauheina! sä oot nii nätti tyttö, et ei mitään hätää vaik silmissä ei oo mitää pidennyksii ; )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos ihanasta tsemppikommentista<3 joo kyllä siinä meni hetki että pysty myöntämää itselleen, ettei ne ripset vaan sovi iholle :S joo mullekki aina vanhemmat ja aatu sanoo etten mä mitään tommosia tarvi ja onhan se totta, että ei niitä oikeesti tarvis ees. se on vaa se ihana turhamaisuus mikä naisissa piilee ;D toivotaan nyt että saadaan molemmat silmät takas normaaleiksi !

      Poista
  26. Mulla on atoppista ihottumaa itellä, ja vaikka en käytä mitää ripsijuttuja yms. nii mulla on tooosi kuivat luomet ainaki nyt taas syksystä alkanu tulee.. Bepanthenia laitan iltasin ja kyllä se on auttanu.

    Muistan yks kevät ku kutitti hirveesti luomia nii sit siitä lähti sellane yks kerros kokonaa ihoa, nii tuntu et kohta ei oo mitää jäljellä, mut kyl se siitä :D Toivotaa et sun luomet paranee nopee! (;

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bepanthen on kyllä loistava keksintö<3 nojooo mullaki lähteny varmaa kokonainen kerros luomesta ihoa tän episodin aikana :D kamalaaa... joo toivotaan parasta!:)

      Poista
  27. mullakin on atooppista ihottumaa, ja just kans luomet kuivunut ihan kauheesti. Tän viikonlopun aikana silmät rupes punottaa (ja kuivuus hävis kookosöljyn avulla) ja näytti siltä et mut on hakattu tms.. :D pitää ehkä uudelleen harkita ripsarin ostoa, jos se nyt vaikka ens alkuun auttais, kun vasta vaihoin tutusta ja turvallisesta pois. toivottavasti sunkin simmut paranee! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. i feel you... :D toi kookosöljy oliki iha uus juttu! joo kannattaa miettii tosi tarkkaa noita ripsareita ja muita silmämeikkejä jos on atooppinen ja herkkä iho :S

      Poista
  28. itelläni oli ihan samaa muutaman ottokerran jälkee:S ja mul ei auttannu mitkää kookosöjyt tai rasvat, mut useesti koti laitossa se liima on huonompaa, ja ylipäätäsä ne tarpeet, mut vaik kävin viimenää laittamas ne asiantuntijal nii samanlaisiks tuli, karu totuus :D VOIMIA!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niiii ja yleensä kotilaitossa ne sitte pitää sitä liimaa liian kauan vaikka siinä on oikeesti tosi lyhyt käyttöaika ja muutenki se on aika paljon tehottomampaa ku ammattilaisilla :S mullaka ei auttanu muut ku nyt toi protopic-rasva ja toi lääke mitä sain! ihmeiden tekijäkaksikko<3

      Poista
  29. Googlettelin täällä juuri noista allergioista. Ja pappani joka on lääkäri jolle soitin aamulla ku koko naama oli turvonnut ja silmät ei auennut. Käski ottaa 2allergia lääkettä ja yrittää juurikin öljyllä ottaa ripset pois ja tekökynnet yrittää irrottaa.
    Oma allergiani tuli kun menin rakenne kynnet ja ripset ottamaan samana päivänä.. täällä näytetään samalta kun sä noissa kuvissa. Oli elämän pelottavin kokemus

    VastaaPoista