ATOOPPINEN EKSEEMA

tiistai 26. helmikuuta 2013

Ajattelin kirjoittaa postauksen tästä mun atooppisesta ihottumasta ja miten sitä oon saanut hoidettua, kun muutamat on sen perään kyselleet. Tästä aiheesta en oo tainnut ikinä lukea mistään blogista, joten toivottavasti jotkut kuivasta ihosta myös kärsivät saavat jotain uusia vinkkejä tästä :-)

Eli mulla on ollut ihan pienestä asti atooppinen ihottuma. Ne jotka eivät tiedä, mitä se tarkoittaa, niin täältä(click) löytyy vähän selvennystä. Omalla kohdallani se tarkoitti lapsena etenkin jalkataipeiden ja takareisien punaisuutta ja erittäin pahaa kuivumista. Tottakai sitä oli myös muualla, mutta etenkin jalat muistan tosi pahana. Muistan vieläkin miten kauheelta se kylmä rasva tuntui, millä äiti aina rasvasi mut joka ilta päästä varpaisiin ja kuinka usein itkin sitä, kun kirveli niin paljon. 

Ehkä 10 vuotiaana se alkoi vähän parantua ja oli suht hillitty siihen asti, kunnes otin ne ripsienpidennykset ja sain sen allergiakohtauksen (siitä aiheesta voi lukea täältä click!) niistä. Silloin mulla kuivui silmäluomet tosi kuivaksi ja oli muurautunut melkein umpeen. Niitä sitten hoitelin parhaani mukaan ja kävin lääkärillä juttelemassa niistä parikin kertaa ja sain monta eri rasvareseptiä ja lääkettä, joka auttoi vähän kutinaan. Juuri kun olin saanut silmät suht hyvään kondikseen, alkoi kaula oireilla. Paljon punaisia kuivia länttejä kaula täyteen ja kutitti niiiiiiiin paljon. Sen jälkeen alkoi myös käsitaipeet kuivua ja punoittaa ja niistä tuli paljon pahemmat kuin kaula. Mikään rasva ei enään auttanut, vaan toimi ja toimii edelleenkin pelkkänä hetkellisenä helpotuksena pintakuivuuteen. Iho imee rasvan kuin sieni, mutta silti ei tuntunut enään tehoavan.

Vasta nyt, kun on ollut näitä ripsiepisodeja ja iho-ongelmat on päässeet huippuunsa, oon oikeesti tajunnut, et täähän on oikeesti ihan sairaus, mitä pitää koko ajan hoitaa ja miettiä jopa uravalintaa tarkemmin :-D En mä ole sitä ennen ajatellut edes, kun se on aina ollut ja aina on joutunut rasvaamaan. Oon nyt vasta oppinut, että mitä tää koko atooppinen ekseema tarkoittaa. Oon lukenut, että n. 50-70% atooppisesta ihosta lapsena kärsinyt, sairastuu astmaan jossain vaiheessa elämää. Myös allerginen nuha on tosi yleinen, joten nyt on vähän selvinnyt, että mistä tää mun älytön aivastelu ja niistäminen johtuu. Pölyallergiakin taitaa siispä olla kytköksissä jotenkin tähän ihottumaan?
Orionin rasvataulukko. Näistä olen käyttänyt melkein puolia ja siihen vielä lisäksi muiden merkkien rasvoja ja  erikoisempia rasvoja, kuten Protopic ja Apolar. Laskeskelin juuri että lähemmäs 20 eri tuotetta on tullut kokeiltua, jos ei mitään Garnierin yms rasvoja lasketa mukaan :D

VINKKEJÄ
- Kasvojen kuorinta. Lähtee se inhottava hilseilevä iho aika hyvin pois, jos on kunnon rakeita siinä kuorinnassa. Vartaloon en ole vielä kokeillut. Luin yks päivä tosi nopean ja helpon kotitekoisen kuorintavinkin. Perusrasvaa ja sinne sekaan sokeria!

- Levitä rasva kostealle iholle, kuten heti suihkun jälkeen, koska se tehostaa sitä kosteutusta

- Käytä pahimpina ihon kuivumiskausina rasvaa suihkusaippuana

- Käytin lääkärin määräämänä Ceralania, mutta valohoidon alettua kokeilin siellä Ceralan plussaa ja huomasin eron saman tien! Itselläni se toimii kasvoilla kaikkein parhaiten. Kannattaa siis kokeilla monia eri rasvoja, koska itse yllätyin Ceralanin kohdalla miten suuri ero normaali Ceralanin kohdalla oli verrattuna Ceralan plussaan ja löysin mun kasvoille parhaan rasvan näiden 18 vuoden jälkeen!

- Kokeilin apteekista ostettua vartalo-öljyä, enkä oikein osaa sanoa juuta enkä jaata. Öljyjenhän sanotaan olevan tosi tehokkaita niin iholle, kuin hiuksille, joten siinä on myös yksi vaihtoehto jota kokeilla. 

- En tiedä onko sillä oikeasti mitään väliä, mutta itse käytän muutamia rasvoja samaan aikaan, enkä vain sitä yhtä samaa vuodesta toiseen. Ajattelen sen niin, että iho tottuu jos koko ajan käyttää samaa eikä se rasva sitten tehoa niin hyvin enään. Niinhän se menee särkylääkkeissäkin, että jos käytää koko ajan turhaan, niin niiden teho heikkenee. Onko tässä rasvojen kohdalla oikeesti mitään perää? :-D

- Laita rasva hetkeksi jääkaappin. Viileä rasva tuntuu kamalalta, mutta vähentää sitä kutinaa!

- Puhdista silmämeikki rasvan avulla. Aqualan L on se, mitä siihen hommaan suositellaan.

- Älä ota ripsienpidennyksiä, jos sulla on atooppinen ihottuma. Ei se kaikilla välttämättä aiheuta mitään reaktiota, mutta siihen on suuri riski, joten mielummin pidät ne nätit luonnolliset ripset kuin kärsit niiden aiheuttamista lisäongelmista.

- Vältä kuumaa suihkua, sillä se pahentaa kutinaa! Itse en tätä tosin noudata, koska rakastan tulikuumaa suihkua :-D

- Suosittelen Protopicia kuivista- ja turpoavista silmäluomista kärsiville. Aluksi polttelee varsinkin ekoilla kerroilla, mutta tehoaa tosi hyvin. Normaalirasvahan turvottaa vielä lisää ja kortisonivoide ohentaa silmäluomia. Protopicia ei taida saada muuten kuin reseptillä.

- Suosittelen myös Apolaria, koska se on hillinnyt mulla tosi hyvin kutinaa! Tätäkään ei taida muuten, kuin reseptillä, saada.

VALOHOITO
Sitten siitä valohoidosta. Itse pääsin aloittamaan valohoidot, kun menin terveyskeskukseen lääkärille ja sanoin  haluavani valohoitoon ja ottamaan allergiatestit. Sain sitten lähetteen Kotkaan ihotautipoliklinikalle ja lääkäri määräsi mut Kuusankoskelle valohoitoon. Kolme kertaa viikossa ja yhteensä 17 kertaa siellä ravasin. Ekoilla kerroilla se kopissa seisoskelu aika ei ollut edes minuuttia, mutta siitä se aika pikkuhiljaa aina piteni muutamilla sekunteilla. Pisimmillään se aika oli 3,5 minuuttia. Tuloksia huomasin jo neljännen kerran jälkeen, kun oli huomattavasti kutina helpottanut ja kaulan iho hieman vaalentunut niistä läikistä. Uskomatonta, miten nopeasti se alkoi vaikuttaa, vaikka se aika siellä kopissa oli vasta niin lyhyt! Kaksi kertaa taisi tulla pientä takapakkia hoidon aikana käsitaipeiden punoituksessa, kun toisella kerralla söin kiiviä jolle olinkin näköjään taas allergisoitunut ja siitä turposi sitten huuli ja alkoi kutisemaan joka paikka. Toisella kerralla taisi raavittaa muuten vaan normaalia enemmän :-D

Tämänhetkinen tilanne on tosi hyvä. Harmi kun en tajunnut ottaa ennen- ja jälkeenkuvia, niin näkisitte oikeasti miten hyvin se mulla auttoi. Enään ei kutita juuri yhtään ja punoitus on täysin kadonnut! Joku varmaan haluaa tietää, että kuinka paljon tuollainen kustantaa, niin Kuusankoskella se maksaa 7,50€/kerta.
Ihon parantumisen lisäksi sain kivan pikku päivetyksen ;-) Piti alkaa laittaa jo kasvoihin itseruskettavaa, kun mulla laitettiin niissä hoidoissa jo vissiin viidennellä kerralla liinaa kasvojen eteen, koska kasvoissa on paljon herkempi ja ohuempi iho kuin muualla.

Eli valohoitoon hakeutumista todellakin suosittelen! Siellä muuten hoidetaan myös psoriasis-ihoa ja taitaa siihenkin tehota hyvin, kun yhdellä kerralla mua ennen kävi joku vanha mies ja kertoi että pari kertaa vasta käynyt psoriasiksen takia ja nyt jo huomaa parannusta!

Kysykää jos on jotain kysyttävää ja kertokaa omia vinkkejä ja kokemuksia iho-ongelmiin liittyen! :-) Tää postaus jäi  nyt tekstipainoitteiseksi, kun en ollut tajunnut ottaa ihosta kuvia..

60 kommenttia:

  1. http://heikkilaatikainen.blogspot.fi/2011/08/atooppisen-ihottuman-luonnollinen-hoito.html Löysin just tämmösen postauksen ku aloin kaivelemaan nettiä lisää!

    VastaaPoista
  2. mulla ja pikkusiskolla on kanssa atooppista ihottumaa, mä muistan mite aina pienenä uimahallissa ku kävi ni häpes vaa omii jalkojaa ku ne oli iha kuivat, punaset ja naarmuilla siitä raapimisesta ku kutitti! onneks on lähteny mullaki parantuu :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se oli kamalaa kun joutu hämepää itteään, kun ei näyttäny ihan normaalilta :/

      Poista
  3. Mulla ei oo itellä ikinä oikeen ollut mitään iho-oireita, talvisin vaan käsitaipeissa kuivaa ihoa, mutta kohta 2 vuotta sitten kesällä mun iho vaan kuivui jokapuolelta ja tässä sitä ollaan samassa jamassa.. :-/ Mulla on kans kaapit, korit ja jopa lattia täynnä kaiken moisia rasvoja, mutta mun täytyy sanoa että kortisonirasvat on kaikkein parhaimpia! Mulle ei oikeen mikään muu rasva auta.. Onks sulle määrätty lääkkeitä muuten? Kun mä oon vetässyt naamani antibiootteja ja muutamia eri kortisonilääkkeitä, ja ne on kyllä auttanut ja iho lähtenyt heti paranemaan :-)

    Ja tosta työjutusta.. Itse olin postissa töissä, ja mun piti lopettaa siellä työt just ihon takia. Siellä oli niin paljon lehtipölyä ja mustetta, mitä iho ei kestänyt ollenkaan, ja siihen meni sit se työpaikka.. Kyllä ärsyttää! :-D Nyt saa alkaa miettii että mitä työtä voin tehdä ja mitä en..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho mitähän sulle sit sillon kävi jos noin yhtäkkiä vaan ;o Kortisonirasvat on mullaki ne mitkä ainoona auttaa ton Apolarin ja Protopicin ohella noihin kuivimpiin kohtiin. Joo mulle määrättiin Levocetirizin ratiopharm:ia lievittämään kutinaan ja allergialääkkeitä taisi jollain kerralla lääkäri kehottamaan syömään.

      Itekkin jouduin viime työharjottelun jättämään sielä KappAhlissa kesken pölyallergian takia ja kyllähän toi ärsyttää ihan tosi paljon, kun en nyt tiedä että miten pystyn jatkossakaan vaatekaupoissa tai ylipäätänsäkään missään kenkä-, vaate-, ym. liikkeissä työskentelemään :/ Eli tiedän kyllä tunteen! :-D

      Poista
  4. Mulla on tuota Aqualan L rasvaa, koska mun iho on aina super kuiva niin se auttaa tosi hyvin ja jos meikinpoistoaine on loppu niin meikkikin lähtee tosi helposti sillä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep mullakin on ollut sitä nyt monta vuotta muiden rasvojen ohella :-)

      Poista
  5. mulle on ainakin sanonu lääkäri et rasvoja täytyy just nimenomaan vaihdella sen takia ettei iho totu siihen yhteen ( teho ei oo sit enää niin hyvä). eli oot siis ihan oikeessa sen suhteen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nonii jes oikein oon ajatellut! :-D

      Poista
  6. Mun atooppinen ihottuma parantui lähes kokonaan (ennen oli todella paha, nyt enää ajoittain vähän kuivia kohtia) kun siivosin ruokavaliostani ylimääräiset herkut pois ja aloin syömään terveellistä, puhdasta ruokaa ja paljon hyviä rasvoja. Eli rasvat (ja myös veden juonti) on ruokavaliossa tärkeitä, iho kosteutuu tavallaan sisältä päin. Tietysti herkkujakin saa silloin tällöin syödä kun ruokavalio on pääpiirteissään kunnossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten en oo ajatellu ton auttavan yhtään tähän atooppiseen, kun kuitenkin luin joskus että psoriasikseen auttaa elämäntapamuutokset :-D Viisas minä. Mut joo vois kyl alkaa siivoamaan omaa ruokavaliota, kun ei se muutenkaan pahaksi olis..

      Poista
  7. Mulla kuivuu sormet välillä ihan järkyttävään kuntoon, mutta kortisonivoide auttaa tosi hyvin! Käytän siis yleensä noin viikon kortisonivoidetta ja sitten pari viikkoa perusrasvaa ja niin edelleen. Nukun myös joka ikinen yö puuvillakäsineet kädessä.

    Toinen, mikä kuivuu, on just noi silmäluomet ja silmänaluset. Täytyy varmaan kokeilla tota sun mainitsemaa Protopicia:) Tähän asti oon käyttänyt (ihan lääkärin määräyksestä) tarvittaessa kortisonivoidetta, mutta just toi ihon oheneminen on aika huolestuttavaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin nukuin pienenä aina vaaleat puuvillasukat jalassa sen kuivuuden takia :-) Joo suosittelen _ehdottomasti_ tota Protopicia. Mäkin käytin eka hetken ajan sitä kortisonia ja joo, kyllähän se auttoi, mutta pelkäsin sitä ohentumista, joten tongin netistä tietoa ja löysin Protopicin mistä sitten mainitsin lääkärilleni ja sain reseptin :) Paras erikoisrasva mihin olen törmännyt!
      Ja pakko vielä varoittaa ettet säikähdä, (ellei lääkäri mainitse) että se Protopic varsinkin ekoilla kerroilla kuumottaa aika paljon ja sen laittamisen jälkeen tuntuu kamalalta jos silmistä valuu vettä tai itkee :-D Jopa kahden päivän päästäkin rasvan laitosta saattaa kuumotella luomia, jos vähän itkettää! Mutta tuntee ainakin että tehoaa :-D

      Poista
  8. Mullaki on ollu koko elämäni atoppinen ihottuma, ja nyt on tullut vielä psoriasista kaulaan ja niskaan. Voisin kokeillla tuota valohoitoa, koska molempiin tarvitsisin apua. Ihottumani johtuu kyllä varmaankin siitä, että syön suklaata vaikka olen allerginen.. Sitä ei vain voi olla syömättä! Onneksi mulla on joku kohtalontoveri, koska se on maailman KAMALINTA ku on iha punaset silmänympärykset ja muutenkin punaisia läikkiä joka paikassa. :)) Onneksi sulla se sentään on helpottanut, ja on kyllä itselläkin kun olen jättänyt kaakaon pois. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voiei atooppinen ihottuma ja vielä siihen psoriasis päälle :/ Valohoitoa vaan kehiin niin ehkä sullakin alkaa helpottamaan ne molemmat! Onneksi atooppinen iho ja psoriasis on molemmat semmosia, että pitäis olla ihan parannettavissa suht näkymättömäksi. Kunhan vaan jaksaa yrittää kaikkea, eikä lannistu :)

      Poista
  9. Mulla on aina ollu kans atooppinen iho ja pahimpana se on kaulassa ja käsitaipeissa ja naamakin mulla on tooosi kuiva ja punottaa. Oon kokenu orionin lipolanin hyväks, koska se ei kirvele eikä polttele yhtään. Tosi monet rasvat helposti kutittaa ja kirvelee mulla helposti. Kortisonivoidetta oon myös välillä käyttäny kun on pitäny saada iho nopeesti kuntoon ja se on tosi tehokasta mut ei oikeen voi käyttää koko ajan.

    En ookkaan kuullu tosta valohoidosta aikasemmin. Kiitos, tosi mahtava postaus! Välillä tuntuu niinku ois ainoo tän ongelman kanssa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikilla tuntuu olevan toi sama, että kaula ja käsivarret! :-D Lipolania mä en ole tainnut koskaan edes kokeilla. Kannattaa tosissaan tutustua tohon valohoitoon ja varata aikaa lääkärille siitä, koska se on oikeesti ihan uskomattoman tehokas!

      Et oo tosiaaka ainut atoopikko! :)

      Poista
  10. tää oli tosi hyvä postaus! itsekkin oon ihan samasta vaivasta kärsinyt aina ja etenki nyt teini-iän jälkeen homma on pahentunut :-( mäkin oon ties mitä rasvoja testannut läpi, ja henk.koht mulle sopii parhaiten ihoon decubal! kasvoihin käytän ihan sitä nivean perusrasvaa, sitä on vaan tottunu aina käyttämään :) kaula ja käsitaipeet on mulla kans aina pahimmat, ennen oli mahasta iho talvisin kans ihan auki mut ton decubalin avulla oon saanu sen kuntoon! mäkin oon kuullu että rasvoja pitäs aina vaihdella mutten nyt talviaikaan sitä ainaka ite uskalla tehdä kun toi decubal ajaa asiansa niin hyvin. et ole yksin!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt kun oon ollut siellä apteekissa työharjottelussa, niin oon miettinyt että pitäiskö kokeilla sitä Decubalia, kun en oo ikinä sitä edes ajatellut! Ja aika paljon sitä kuitenkin ostetaan :)

      Poista
  11. Musta tuntuu jotenkin hölmöltä ku ite en käytä minkäänlaisia rasvoja (paitsi huulirasvaa, mut siis mitään ihorasvoja :D) ja muut käyttää just tyyliin 20 eri rasvaa :D

    mut hyvä et sul on parantunu se iho :) ja toivottavasti se ei uusiudu vai voiko se ees ? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha sama :D ite en käytä myöskää mitään.. välillä just talvisin ihan perus niveaa jos on kuiva iho.

      Poista
    2. Ootte onnekkaita... :-D No netis oli aika hyvii kokemuksii siitä et jollaki oli kaks vuotta valohoidon jälkee vieläki iho sillei hyvänä, et pärjäs ihan vaan normaali rasvoilla. Mut jotkut taas joutuu joka talvi tekemää saman rumban, et se vähän riippuu :/ Pitää toivoo parasta!

      Poista
  12. Kiitos tästä postauksesta! Ihan ku oisin lukenu omaa tarinaani! Mulla on ollu atooppinen iso 7 - vuotiaasta lähtien ja oon varmaan kokeillu just jotain 30 eri rasvaa mutta mikään ei oikeestaan oo auttanu ku hetkellisesti... Kaula ja käsitaipeet on pahimmat mulla. Pakko kokeilla valohoitoa jos vaikka auttais (: Kiitos vielä vinkeistä jotan tuun varmaski kokeilemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla et joillekki täst oli apua tai ees lämmitti mieltä :-) Joo mullaki oli toi sama tilanne ettei mikää rasva auttanu ku hetkellisesti, mut valohoito sai mun ihon taas suht normaaliksi!

      Poista
  13. anteeks aiheesta poikkeava kommentti, mutta onko se tota elovenan pikapuuro se mitä syöt? mikä on paras maku? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo pikapuuro :) Oon vasta yhtä maistanut ja se oli sitä punaherukan ja mansikan makusta ja oli tosi hyvää!

      Poista
    2. Anonyymi1/3/13 16:00

      okei :) se omena mustikka ja joku on kans hyvää! :) kannattaa maistaa (::

      Poista
    3. Nam omena mustikka kuulostaa hyvältä<3

      Poista
  14. Ihana blogi sulla! Ja noi sun vaattees aaaa ::) ehdottomasti jään lukijaks!

    http://justlovethislife.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  15. Anonyymi1/3/13 18:48

    Minullakin on atooppinen ihottuma, varsinkin kesäisin! Oon käyttäny siihen mm, Aqualan Plus, Duo, L, - rasvoja. Myös Ceralan Plus, Lipolan yms on ainakin jossainmäärin helpottanut! :) Sitten kaikkein pahinpiin kohtiin hydrocortisonia, bebanthenin antiexem creamia...!
    Kiva blogi ja postaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep samoja rasvoja on mullaki käytössä pyöriny :-) Kiitoksia!

      Poista
  16. Mulla kävi silmien kanssa sama ku sulla; turpos sikana, punasta koholla olevaa ihottumaa ja iho kuivi nii et sitä vaa rapis irti. Ravasin lääkärissä koko ajan enkä saanu minkäänlaista apua. Tästä on kohta vuos ku silmät alko oireilemaan, eikä oo edelleenkään mitään hoitoa joka toimis.
    Muu iho alko oireilemaa jo kolme vuotta sitte ja oli ihan tosi huonona aluks. Luulin eka että olin allerginen sillon käyttämälleni päivettävälle voiteelle ja dödölle, mutta en tiiä sitte ku ei iho oo parantunu entisellee enää tuon jälkeen vaikka käytän vaan apteekin- ja reseptirasvoja.

    Oon niin turhautunu ku mikään ei auta ja etenki silmien ongelmat haittaa ihan joka päivästä arkee. Viimeks kävin lääkärissä näyttää silmiä joulukuussa. Sinne mennessä toinen silmä oli puoliks ummessa vielä eilisestä turpoamisesta ja molemmat silmät oli punaset ja hilseili. Lääkäri sano että terveet silmät. Pidättelin vaan itkua että miten voi olla noin välinpitämättömiä nää lääkärit.
    Se sitte määräs kuitenki histeciä yliherkkyysoireisiin - ei oo auttanu vaikka oon syöny siitä asti joka päivä. Ja protopicia.
    Tuo protopic oli mulla aivan painajainen. Laitoin tuota heti ku pääsin lääkäristä kotiin. Olo oli ihan okei ekat 15min; lievää kutinaa ja polttelua, ihan siedettävää kuitenki. Mutta sitte alko monen tunnin helvetti ku tuntu että silmät kärventyy päästä. Neljän tunnin päästä soitin terveyskeskukseen ja pyysin päästä käymään ku en saanu sitä polttelua loppumaan millään (olin pitäny tuon 4h jo kylmää ja pessy kasvot useesti kylmällä). Se joka siellä vastas sano vaa että oota pari tuntii et jos helpottas. No kyllä se siitä joskus yöllä alko helpottaa niin että pystyin käyä nukkuu, mut kirvely jatku vielää seuraavat 4 päivää..
    Koitin kerran ton jälkeen vielä laittaa sitä rasvaa mutta kirvely oli ihan yhtä hirvee ja silmät meni viime kerrasta entisestä pahempaan kuntoon niin päätin etten haluu ottaa riskiä tuon rasvan kanssa, kerta se ei selkeestikään sovi.
    Ainii ja huomasin muuten että kynsien lakkaus pahentaa tuota silmien kutinaa! Oliko sulla tämmöstä?

    Sori ku tästä tuli tosi pitkä. Oon jo pitkää meinannu kommata. Harmittaa ku en saa näitä paranemaan eikä oo ketää kuka sillee ymmärtäis miltä tää tuntuu. Ah mikä marttyyriteksti :D
    Kiva ku oot puhunu tästä aiheesta avoimesti, oli mukava huomata et en oo mutantti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mullaki oli aluks tosi turhautunut olo, kun soitin terveyskeskuksee ja ne vaan sano että allergialääkettä naamaan eikä muuta :D
      Ja hei, aluks mullaki oli viel varmaa 5 käyttökerranki jälkeen ihan tajuttoman hirveetä se Protopicin kuumotus ja se tosiaan tuntu sillon ihan siltä että silmät kärventyy päästä ulos, mut niin sen kuuluukin tuntua. Nyt kun on käytttänyt sitä jo jonkun aikaan (ei tietenkään jatkuvassa käytössä, vaan kuureissa), niin ei tunnu enään niin pahalta. Johtuu varmaan siitä kun se iho ei ole niin järkyttävässä kunnossa enään :) Ja se tosiaan tuntu alussa vielä parin päivänkin päästä käytöstä se polttelu, etenkin itkiessä ja saunassa tuntui hirveeltä, mutta se oikeesti auttaa. En sitte siitä tiedä, et jos sulla on se silmänympärys iho ihan haavoilla ja auki? Sitten voi olla ettei kannata laittaa, mutta muuten toi kamala kutina alussa ja kuumotus on ihan normaalia :) Niin olen netistäkin lukenut muilta käyttäjiltä. Mut miten se pahensi niitä silmiä vielä lisää? ;o Mulla oli aluksi vaan niin että sen takia paheni se punoitus, kun se rasva kutitti niin paljon alussa lisää ja raavin vähän normaalia enemmän, mutta sinnikkäästi jaksoin kestää sitä ja alkoi se kutinakin helpottaa! Mä kannustaisin sua siispä kokeilemaan sitä vielä pari kertaa, mutta itse toki teet miten parhaaksi näet :)

      En oo huomannu et kynsilakasta tulis mitään, onneksi.. Ja I feel you :D Sillon ku nää oli pahimmillaan ni marisin kavereille tästä koska halusin purkaa jollekkin sitä ahdistusta, mutta tiesin silti ettei kukaan niistä oikeesti voinut ymmärtää miten hirveeltä se tuntui, koska kellään mun lähimmällä kaverilla ei ole atooppista ja superherkkää ihoa. Onneks netistä kuitenki löytyy aika paljon kaikenlaisia kokemuksia :)

      Poista
    2. Moikka Henna ja muut kommentoineet! :) Lukeeko näitä vielä joku kun vuosi 2015 jo? Ette usko miten iloinen ja kyyneleet silmissä nyt olen täällä Espoossa kotisohvalla kun yömyöhään luem näitä teidän viestejä tänne Hennan blogiin. Olen aivan samassa tilanteessa kuin te ja olen ollut jo vuodesta 2007. Sain ihottumani pois yllättäen 2008 heinäkuussa kun lähdin kolmeksi viikoksi Maltalle kielikurssille. Sinne lähtiessä,lentokentällä muistan edelleen miten minulla oli aurinkolasit päässä koneessakin kun häpesin tulen punaisia silmänympäryksiäni. Näytin aivan siltä kuin olisin juonut kuukauden putkeen. Myös kaulassa,käsivarsissa,vatsassa,selässä,reisissä ja säärissä oli ihottuma-alueita ja paljon verisiä naarmuja. Muistan usein nähneeni unta haravoinnista, jolloin oikeasti raastin kynsillä ruvet ja ehjänkin ihon auki. Aivan kamalaa! No niinkuin kerroin ihottumani lähti reissussa ja pysyi poissa liki 4 vuotta. 2013 kirous ihottumasta palasi ja siitä lähtien olen kamppaillut sen kanssa päivittäin. Viimeksi tänään sain vihakohtauksen kylpyhuoneessa kun katsoin turvonneita,tulipunaisia silmäluomia. Tunsin miten kroppaa alkoi syhyä ja kutista ihottumakohdista, suupieleni olivat ympäriinsä rikki ja hilseili,samoin ohimo ja pahimpana koko päänahka! Olin raivoissani ihosairaudelleni. Aloin täristä kiukusta,kyyneleet polttivat protopicilla voideltuja silmäluomiani, paiskasin puuterirasian säpäleiksi lavuaariin ja vain tärisin.. Kiukusta ja kutisevasta ihosta. Tiedän tytöt miltä teistä tuntuu. Olisi ihanaa jos olisi teidän kaltaisten tukijoukko olemassa. Ystäväni kaikki asuvat toisessa kaupungissa, perheeni myös. Poikaystävä kuuntelee toki aina mutta tämä on raskasta hänellekin, nähdä minut usein surullisena. On päiviä,viikkojakin kun en murehdi ihottumaani kunnes taas murrun sen edessä, aiheuttaman paineen alla. Tiedättekö tunteen kun ei oikeastaan halua nähdä ketään, lähteä ja valmistautua, meikata ynm? Ei viitsi laittaa hihatonta toppia tai paitaa, kesällä liikkua sortseissa kun naarmut peittävät valtaosan jaloista. Minä tiedän ja haluan teidän tietävän että silloinkin kun tulee maailman yksinäisin fiilis, niin ette ole yksin. Näin, tuli pitkä kirjoitus. Kiitos Hanna blogikirjoituksestasi parin vuoden takaa, se auttoi minua paljon tänä iltana. <3

      Poista
    3. Moikka! Tää on yksi mun luetuimmista postauksista, joten tänne eksyy aika paljon vieläkin porukkaa, joten varmasti monta silmäparia lukee tän sun kommentin :-) Voi vitsi miten ihanaa, että sait noin paljon iloa tästä postauksesta ja kommenteista!

      Kuulosta niin tutulta noi raivokohtaukset kotona peilin edessä ja toi ettei huvita lähteä minnekkään kun näyttää iho niin kamalalta... :-D Mulla on ollut nyt tämän talven tosi hyvässä kunnossa ihossa ja kädet on oikeastaan ainoat mitkä on halkeillut! Reilusti lisääntynyt veden juonti on varmasti yksi tähän vaikuttanut asia ja aloitin hyvissä ajoin kesän loputtua sen rasvassa "uimisen", niin sekin varmasti on vähän vaikuttanut asiaan. Ihanaa vaihtelua, kun kasvot ja kaula on pysynyt näin hyvässä kunnossa koko talven! Kauhulla odotan juuri tota, mikä sullakin kävi ja miten mullakin on pari kertaa käynyt, että jonkun aikaa iho pysyy tosi hyvänä ja sitten yhtäkkiä ihottumat ihottumat taas muistuttaa olemassa olostaan... :-D

      Ja hei pistä ihmeessä mulle sähköpostia, jos kaipaat joskus juttuseuraa ihojuttuihin! :-)

      Poista
  17. Anonyymi2/3/13 12:24

    Oi vitsi, kiva tällanen erillainen postaus:) Tuo kuulostaa vähän liiankin tutulta... Itsekkin olen kärsinyt atooppisesta ihosta koko elämäni. Ihan pienenä muistan just varsinkii kun kaikki taipeet, kaula ja sormet oli ihan verillä:S Kesäsin se oli varmaan kauheinta kun ulkona oli helteet ja olisi pitänyt laittaa paksut rasvatökötit koko vartaloon! Muutaman kerran pitäny ottaa antipioottejakin. Kauhulla odotan kevättä ja auringon paistetta, sillä niihin aikoihin mun naama oikeesti kuivuu niin pahasti ja kuoriutuu ja kutisee:D Toivotaa ettei tänä vuonna niin pahasti. Nii ja nuo silmäluomien kuivumiset on jotain niin ärsyttävää!:D Tälläkii hetkellä silmät melkee muurautunut kiinni. Joskus ei viitsi nostaa katsettaan maasta tai katsoa ihmisiä silmiin ja itsetuntokin saattaa laskea aina hetkittäin kuvan ihon, etenkin naaman takia. Mutta toivottavasti saat sun ihon kuntoon !:)

    ps. Tää on yks mun suosikki blogeista ja oot aivan järjettömän kaunis vielä ja ihana tyyli:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla et tästä tykättiin :) Onneks mulla on aina vähän parantunut kesällä ja kesällä aurngon ansiosta. Hassua miten atooppista ihoakin on erilaista, kun joillain se aurinko pahentaa ja joillain parantaa :D Toki, kyllä mullakin kuivuu iho kesälläkin, mutta ei lähellekkään niin pahasti kuin talvella! Jep silmäluomien kuivuminen ja punotus on kamalinta tässä.. Sillon ei tekis yhtään mieli olla ihmisten ilmoilla.

      Kiitos paljon ja toivottavasti säkin saisit ihosi kuntoon<3

      Poista
  18. Kiiiiitos täst postauksesta <3 Mulla on samoja ongelmia ollu ku sulla (plus vesi-ihottumat ja kaikki..) mut erityisesti silmien alueel. Luomet on turvonnu ja punottaa, hilseilee ja kutiaa yhyy tuntuu et tää pilaa kaiken.. En ees voinu laittaa luomivärii wanhoihin :( Talvihan siin on se suurin pahe, ja toivoisin et nyt kevään edetessä tää taas helpottais. Toi valohoito kuulostaa kyl jotenki tosi kutkuttavalt, pakkohan se on ehkä jossaa vaihees!!

    Mut nyt tota et täs kommentis ois jotain ideaa nii tosi toimivaks oon todennu sellasen voiteen ku Xyliderm. En oo varma mainitsitko siit täs, mut se on ärtyneelle iholle ja poistaa hilseilyn ja kutinan melkee heti ja saa käyttää silmien ja muun ohuen ihon alueel. Siin ei mun käsittääksee oo rasvaa tms vaa oikeesti ksylitolii ja saa ilman reseptii apteekist! Mulla toimii ainakin, thank god...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kannattaa kokeilla sitä valohoitoo! Ja hei hyvä et kerroit tost Xylidermist, ku katoin viime viikolla töissä että kuulostaapa oudolta toi ksylitoli ja mietin et pitäiskö ostaa ja kokeilla ni nyt rohkaistun ehkä kokeilemaa! Kuulostaa ainaki kokeilemisen arvoselta :)

      Poista
  19. Anonyymi3/3/13 22:30

    Hei, täytyy tulla kommentoimaan, kun itelläni oli pienenä ihan sama juttu, kaameet ihottumat ja jokailtanen rasvailusessio. Mulla on ollu myös paljon siitepölyallergiaa ja muutenkin oon ollut herkkä kaikelle maholliselle pölylle ja kissankarvalle. Vielä muutama vuos sitte kärsin talvet kuivasta ihosta, usein oli kädet ihan verillä, jos oli kunnon pakkaset ulkona. MUTTA. Vaihdoin ruokavaliota, jätin kaikki viljat pois. Ja kappas, iho-ongelmat ei oo kiusannu sen jälkeen enää päivääkään. :) Olinkin siis keliaakikko enkä atoopikko!

    Halusin vaan tulla kertomaan tän, koska ruokavalio voi vaikuttaa näinkin paljon. Että suosittelen kokeilemaan tota viljattomuutta, ei tietenkään välttämättä johdu sulla siitä, mutta itelläni se muutti niiiin paljon! Enää en ole allerginen pölyillekään. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm pitäisköhän kokeilla itsekin tuota ruokavalion muuttamista, vaikka oon kyllä 99% varma että oon atoopikko. Mutta eihän sitä koskaan tiedä! :-D Ois ihan huippua, jos johtuis siitä (kuulostaapa hölmöltä..:D), koska jos sullakin helpottui pölyallergiakin ja kun mulla on nyt pieni pelko mun tulevaisuuden työmahdollisuuksista, kun se pölyallergia on aika paha. Kiitos tosi paljon kommentista!

      Poista
  20. Protopic on uudenlainen voide eikä sen pitkäaikaisvaikutuksia vielä tiedetä. Laskee ihon immuniteettia, joten saattaa aiheuttaa syöpää.

    Ja apolarhan on siis kortisonivoide :)

    Ja atooppinen iho on niin yksillöllistä, kaikilla on se oma rasvansa mikä tuntuu sopivammalta. Itellä sopivin on ollu kaikki essex-rasvat, koska ne ei sisällä parabeeneja. Myös parabeeni yliherkkyys on mahdollinen atoopikoilla ja useimmissa noissa apteekin rasvoissa sitä on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa tota syöpäjuttua en oo tosta Protopicista kuullutkaan!

      Niinhän se on, enhän mä tässä mitään muuta ole väittänytkään :-) Parabeeneista oon paljon itsekin lukenut ja Essexin rasvoja käytin pienenä, mutta enää niitä ei ole moneen vuoteen tullu käytettyä!

      Poista
  21. Hei ja kiitos hyvästä tekstistä! Itse tosiaan selailin myös tässä erilaisia atooppiseen ihoon ja ihottumaan liittyviä blogeja, mutta niitä tuntuu todella vähän olevan, tai ne niiden pitäminen on lopetettu. Nyt itse yritän kyhätä jotain kokoon omaan blogiini ja ajattelin, että voisin johonkin postaukseen tagata tämän sinun juttusi liittyen atooppiseen ekseemaan! Ihan tosi hyviä ajatuksia ja kokemuksia tässäkin jutussa atopiaan liittyen, joita ei ole itse tullut ajatelleeksi/tajunneeksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, et löyty jotain uusia näkökulmia tästä! :-) Ei niitä joo tosiaan kauheesti ole netissä, kun musta olis ainakin kivempi just tämmösiä blogitekstejä lukea joidenkin omista kokemuksista, eikä niitä ainaisia asiantuntijoiden ja lääkäreiden mielipiteitä :-D Totuushan on se, että ne parhaimmat vinkit tulee niiltä, ketkä sen asian kanssa kamppailee itse! Pitääki käydä lukasemassa sun blogista!

      Poista
  22. Kiitos tästä postauksesta. Erityisen mielenkiintoista lukea kommentit ja ihanaa huomata että on niin monta muutakin jotka kärsivät samasta ongelmasta. On niin yksinäistä kärsiä ainoana kaveripiirissä ja perheessä...

    Mulla oli atoopinen iho lapsena (puoli vuotiaasta saakka) ja pahimmillaan kahden vuoden iässä, jolloin todettiin erilaisia allergioita kuten muna, mansikka, suklaa, pölyt jne. Silmänympärysiho oli todella ärtynyt tuolloin kaksi vuotiaana siis. Myöhemmin kärsin ajoittain samoista vaivoista kunnes yhtäkkiä vaivani katosi useiksi vuosiksi. Vietin tuolloin paljon aikaa ulkomailla (asuin vuoden Ranskassa ja puoli vuotta Meksikossa ja muutamia kuukausia Ruotsissa). Kun tulin raskaaksi ensimmäistä kertaa koin todellisen ihmeen: kaikki allergiani ja iho-ongelmani katosivat kuin tuhka tuuleen. Tämä jatkui myös koko imetyksen ajan. Kun imetys loppui alkoi iho-oireita ilmaantua uudestaan. Kun tulin uudelleen raskaaksi (lapsillani ikä-eroa 1v8kk) kuvittelin että koen saman ihmeen ja saan jatkaa oireetonta allergia ja atopia vaihettani. Kävikin päinvastoin. Iho-ongelmani pahenivat nopeasti. Nyt nuorin lapseni on 2 vuotta ja aloin olemaan todella kyllästynyt tilaani. Silmän ympärys-iho oli järkyttävä; kipeä, turvonnut, punainen, ihottumainen. Olin kahden pienen lapsen äitinä aika väsynyt enkä jaksanut kunnolla huolehtia itsestäni (liian vähän liikuntaa, lihomista, huonoa ruokaa (=sokeria)). Nyt olen ollut kuukauden uudella ruoka-valiolla ja aion edelleen jatkaa ongelman ratkaisu-yrityksiä. Eli olen jättänyt ruokavaliostani kokonaan pois viljat (olen syönyt vähän kauraa, mutta vehnä, ruis, ohra ovat pannassa) ja sokerin (sokerin jätin muuten vaan, koska siitä ei ole ainakaan mitään hyötyä). Silmänympärysiho parani huimasti kahdessa viikossa ja palautui lähes normaaliksi kolmessa viikossa. Olen ällistynyt koska olin aiemmin luullut että minulla on atoopinen iho jota ei voi parantaa. Nyt otin kahdessa päivässä jostain syystä takapakin, eli ihoni ärtyi uudelleen nopeasti, mutta luulen sen johtuvan kaakaosta, jota join ja samana päivänä valmistamastani raakasuklaasta (tai jommasta kummasta noista). Aion jatkaa syyn etsimistä omalla kohdallani ja on kyllä mukava kuulla jos jollain on vinkkejä miten on onnistunut atopiasta/karmeasta silmänympärysihosta paranemaan.

    Itse kirjoitin siitä syystä, että halua sanoa kaikille atoopikoille tämän: ongelmaasi on ratkaisu ja SINÄ OLET SEN ARVOINEN että kannattaa koittaa ratkaista ongelma. Vaihtakaa lääkäriä, joka väittää ettei sinulla ole ongelmaa. Väittäkää, huolehtikaa itsestänne. Tämä on asia jonka olen tajunnut vasta nyt aikuis-iällä ja oikeastaan vasta viime kuukausina. Kaikkea ei tietenkään ihminen voi itse ratkaista ja itseään ei voi parantaa kaikista sairauksista, mutta arvatkaapas mitä: atoopisesta ihosta ei ehkä voi parantua (se voi aina uusia) mutta voi elää OIREETONTA elämää kun löytää itselleen sopivat hoidot/rasvat/ruokavaliot/elämäntavat! Tsemppiä kaikille <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Juuri tota mä hainkin tällä postauksella takaa, että muut sais jonkunlaista vertaistukea, vinkkejä ja näistä kommenteista vielä lisää noita molempia, joten ihanaa kuulla, että sait tästä jotain irti :-)

      Oho aika jännä miten raskauskin voi ihoon vaikuttaa noinkin radikaalisti! Mutta tuo on kyllä ihan totta, että ei nämä ole semmosia juttuja, minkä kanssa pitää vain tyytyä elämään, vaan kyllä aina löytyy varmasti joku keino, mikä edes vähän helpottaa sitä omaa oloa ja tässä tapauksessa ihoa. Mä oon nyt tosi kiinnostunut siitä, että ruokavaliolla saisi ihonkin paremmaksi ja kyllähän se kuulostaa paljon loogisemmaltakin, kuin se, että hölvätään sadoilla euroilla voiteita iholle. Kyllä se kaikki lähtee sieltä jostain sisältäpäin, eikä se auta, että laittaa vain lisää rasvaa iholle, eikä mieti mitään omia elämäntapoja ja ruokavaliota.

      Kiitos mahtavasta kommentista ja tsemppiä myös sinullekkin!<3

      Poista
    2. Moi taas!

      Kiitos vastauksesta. Ihoni on parantunut todella paljon sitten viime kommenttini. Olen ottanut nyt yhtäaikaa paljon eri keinoja kokeiluun joten vaikea tietää, mistä ihoni on oikeasti lähtenyt paranemaan, mutta tässä listaa mitä olen kokeillut viime kuukausina ja iho siis parantunut merkittävästi.

      - ruokavalio. Tämä on varmasti henkilökohtaisita, joten kaikkien ei kannata kokeilla samaa, mutta olen jättänyt siis kaiken mille epäilen että voisin olla allerginen. Otan sitten takaisin ruokavalioon yksi kerrallaan, kun ihoni on parantunut jotta tiedän mihin ihoni reagoi, jos reagoi.
      - kasvojen pesu luonnollisella sienellä (saa luontaistuotekaupoista ainakin Life ja Ruohonjuuri myy, itsellä ollut se aloevera sieni). Tää on tosi hyvä konsti saada kasvot kunnolla puhtaaksi ja tosi tosi hellästi kuoria
      - suolahauteet: merisuolaa kylmään veteen, kastaa pumpulilappuun ja laittaa silmäluomelle. Sen jälkeen huuhtelee vedellä ihon ja rasvaa. Itse laitan myös kevyesti jojobaöljyä ennen rasvausta. Tämä suolahaude oli minulle täysin uusi kokeilu ja täytyy sanoa että tykkään. Vähän kirvelee aluksi mutta laskee hyvin turvotusta ja mun mielestä vähän vähentää kutinaa.
      - öljyt sisäisesti ja ulkoisesti. Olen syönyt kalanmaksa öljyä 3 kapselia ja helokkiöljyä 3 kapselia (6 viikon kuurin, jonka jälkeen 1 päivässä). Olen myös ostanut avokadoöljyä, oliiviöljyä, seesaminsiemenöljyä, pellavansiemenöljyä, saksanpähkinäöljyä ja käytän niitä ruuanlaitossa. Ulkoisesti olen kokeillut kookosöljyä ja jojobaöljyä, joista jälkimmäinen vaikuttaa erittäin hyvältä
      - olen rasvahappojen lisäksi lisännyt sinkin, biotiinin ja metioniinin (nuo kolme samassa tabletissa), magnesiumin, maitohappobakteerin ja monivitamiinin päivittäiseen käyttöön.

      Näillä mennään, nyt kun listasin nuo kaikki niin tuntuu, että mähän olenkin ollut tosi ahkera kokeilemaan uusia juttuja viime kuukausien aikana. Ja on kyllä toiminut! Jos jollain on vinkkejä niin olisi kiva kuulla!

      Poista
    3. Moikka taas ja kiitos taas hyvästä kommentista! Tuli taas monta hyvää vinkkiä, mitä mäkin voisin kokeilla, jos tämä mun Aloe Vera-kokeilu ei toimi minulle :-) Näistä sun vinkeistä on varmasti apua muillekkin, jotka miettii mikä voisi tehota heidän ihoonsa!

      Mä olen tässä parin kuukauden sisään tekemässä arvointia tuosta Aloe Vera-juoman vaikutuksesta mun ihoon ja muutenkin mun kroppaan, joten kannattaa tulla sitten se kurkkaamaan! Mä olen ihan innoissani ton suhteen, koska oon kuullut tosi paljon hyvää näistä juomista, joten odotukset on korkealla! :-)

      Poista
    4. Mäkin otin sen Aloe Veran kuurina (kaks ruokalusikkaa ennen jokaista ruokaa kuuden viikon ajan) tuossa kesällä kun aloitin tämän mun systemaattisen ongelmanratkaisun. Luulen että mullekkin se toimi ihan hyvin. On nyt niin vaikea tietää että mikä se toimivin juttu on, kun on tehnyt niin paljon muutoksia yhtäaikaa... mutta tärkeintä kai on että tuloksia tulee eli iho paremmassa kunnossa. Tsemppiä kokeiluun, koitan muistaa tulla kurkkaamaan sun blogia aina välillä :) Oon miettinyt tähän aiheeseen liittyvän sivuston perustamista, sillä itse koen, että juuri toisten kokemukset on ne, mitkä eniten kiinnostavat ja innostavat. Nuo atopia-liiton ja muiden "virallisten" tahojen sivustot on vaan sitä samaa perusvoidetta ja pesuohjeita. Tiedätkö sä hyviä sivustoja tai blogeja missä aihetta käsitellään (myös englanninkieliset kiinnostaa)?

      Poista
    5. Ai sä oot kerenny sitäkin jo kokeilemaan! :-D Joo mä just tuon takia ajattelin kokeilla melkeinpä yhtä juttua aina kerrallaan, ettei käytä sitten "turhaan" jotain juttua tai muuta ruokavaliota, vaikka joku yksikin juttu pelkästään riittäisi.

      Perusta ihmeessä! Se on kyllä ihan totta, että ne viralliset lääkärisivustot taikka tuotevalmistajien sivut ym. on vähän kökköjä, kun niissä on kaikissa lähinnä niitä samoja juttuja, eikä saa minkäänlaista vertaistukea tai uusia vinkkejä. Mä en tiedä yhtäkään oikeasti hyvää ja monipuolista blogia tai sivustoa, missä käsitellään jonkun sitä sairastavan näkökulmasta siihen liittyviä juttuja. Semmonen sivusto olisi kyllä kiva, koska esimerkiksi mäkin luulin tähän ikään asti, että se on vain rasvattava ihoa koko loppuelämä ja kestettävä, kun ei mistään ruokavalioista tai muista kukaan ole koskaan mulle kertonut eikä missään niistä ole lukenut, ellei ole osannut etsiä :-D

      Poista
  23. Anonyymi2/1/15 15:20

    Hei! Kuulostaapa tutulta. Mäkin oon kaikki melkein kokeillut tähän, antibiootit ja kortisonit ja protopicit, kookosöljyt ja gluteenittomat ruokavaliot:D Ihottuma tulee ja menee. Nopeammin tulee kuin menee. Melkein kaikki hajusteet oon kokeillu poistaa pesuaineista ja kosmetiikasta. Ei kauheesti oo näkyny eroa. Silmät ärtyy varmaan eniten kyynelnesteestä. Mullakin ripsienpidennykset aiheutti turpoamista, mutta luulen että ne oli ne aloe vera -hauteet silmien alla, jotka sen reaktion aiheutti oikeasti. Muuten näin muutaman vuoden tän kanssa eläneenä luulen, että vähähormoninen yhdistelmäehkäisy kuivatti mun ihoa, mikä laukaisi atopian. Lopetin hormonaalisen ehkäisyn puol vuotta sitten ja odottelen nyt, loppuisko tää kutinakierre tästä jossain vaiheessa.

    Vinkkejä sun keräämään listan lisäksi ei kauheesti oo. Protopic on paras silmien alueelle ja kasvoille, mutta atooppiseen silmätulehdukseen olen myös saanut antibioottista silmävoidetta. Se helpotti myös. YTHS:n piirissä olevien kannattaa hyödyntää niiden palveluja. Sain valohoidon sitä kautta ilmaiseksi. Lisäksi, koska valohoito ei vienyt täysin ihottumaa, lääkäri haki mulle kelakorvattavaksi protopicia. Ja hakemus meni läpi. Se on kyllä korvauksellakin kallista. Olisin myös halunnut itse tietää ennen tätä ihorumbaa, että aurinko auttaa atopiaan vain, jos ihottumaa ei ole:D Siis ennen lomia kannattaa hoitaa ihottuma kortisonilla pois. Mulla tulehtui tosi ikävästi iho etelän auringossa. Märkivällä naamalla vieraskielisessä maassa - hirveen hauskaa. Tällä hetkellä kokeilen päänahan hoitoon pesuvälin venytystä. Huuhtelen hiuksia vain vedellä tarpeen mukaan päivittäin tai joka toinen päivä. Yllätyin aika lailla kun pystyin venyttämään shampoopesuväliä 10 päivään, eikä sittenkään tukka näyttänyt rasvaiselta. Kertoo ehkä jotain ihon kuivuudesta. Myös sibicort lähti hyvin päästä huuhtelemalla:)

    Hyvää uutta vuotta ja toivottavasti parempaa ihovuotta! :)

    Anonyymi kutisija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! En ookkaan kuullu tommosesta YTHS:stä, mutta kuulostaa aika hyviltä eduilta jos valohoidon saa ilmaseksi! Hei apua en tiennytkään tosta atooppisen ihon ja auringon yhdistelmästä! Oon aina ajatellu, et se vaan parantaa sitä ihottumaa ja kuivia läikkiä :-D No, hyvä tietää, niin osaa ulkomaanreissuihin varautua oikein!

      Kiitos samoin hyvää uutta vuotta myös sullekkin! :-)

      Poista
  24. oli kuin täysin mun kertomus!!!
    kiitti:-)

    VastaaPoista
  25. Anonyymi6/3/15 13:32

    Hei! Kiitos sain täältä hyviä vinkkejä tyttärelle!! Jaan oman vinkin, joka ainakin pienen lapsen ihoon auttoi, nimittäin apteekista saatava wonderm Sinkkispray. Laitan kaksi kertaa päivässä ja atooppinen ihottuma pysyy kurissa ainakin toistaiseksi. Hänellä se oli pahimmillaan koko selässä ja niskassa, mikä raapimisesta oli verillä :( Nyt ihan yksittäisiä kohtia kehossa enää ihottumaa. Ei auttanut ihotautilääkärin määräämä voide, paitsi kortisonivoidekuuri, mutta tällä Sinkkisprayllä lähti! Toivotaan, että pysyykin pois, niin kamalaa kuunnella sitä epätoivoista raapimista vierestä :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla! :-) En oo moisesta kuullutkaan, mutta pitää ehdottomasti pistää korvan taakse! Mulla on nyt onneksi pysynyt aika hyvänä iho tämän talven, mutta tota vois kokeilla sitte ku taas joskus pahenee.

      Poista
  26. Hei, ihana postaus ja ihana lukee kaikkien kommentteja! Mulla myöskin ollut lapsesta asti iho reagoinu ruoka-asioihin, oon mm.jättäny 13-vuotiaana maidon pois mikä autto sillon huimasti. Mulla joku laukaisi myöskin vuosi sitten tosi pahan ihottuman, käsivarret oli täysin koholla ja tulehtuneita haavoja täynnä, kaula ja naama punotti et näytin turpiin saaneelta. Ulos en halunnu mennä muuta kuin aurinkolaseissa. Terkkarit sano että ota vähän kortisonia ja lääkettä, ei täs mitään.Kesällä aloin syömään gluteenitonta ruokaa mistä onneksi lähti kasvoista aika hyvin suurin punotus ja kuivuminen, aloin näyttää jo ihmiseltä. :D
    Sitten sain vihdoinkin kesän lopuksi (kun olin koko kuuman kesän käyttänyt kevyitä pitkähihaisia koska kädet olis varmaan pelästyttäny ihmisiä) lähetteen ihotautilääkärille joka heti kättelyssä sano et joo selkee atooppinen ihottuma, tää on vakavaa. Sain kortisonitabletteja kuurin, jonka jälkeen käsivarret parani huimaa vauhtia. Se ja gluteenittomuus on auttanu jo tosi pitkälle, syksyllä uusi pari kertaa niin että kävin hakemassa uudet kortisonikuurit. Seuraavaks pitäis kyl kokeilla valohoitoja, sen toteutuminen jäi edellisen lääkärin kanssa kesken kun vaihdoin paikkakuntaa.
    Poikaystävän kanssa oli etäsuhteessa vielä pitkään ongelmia, aina kun nähtiin niin iho oli taas pahempi. Sitten tajusin, että kun se edelleen syö vehnää jne niin sen kaikissa "eritteissä" on myöskin jäämiä siitä. Eli kun alettiin käyttää taas kortsua eikä se syö leipää ja sitten pussaa niin kaikki on melkein hyvin. Välillä ahdistaa ajatus siitä et oon allerginen sillekin...

    Sitten elämänkerran jälkeen itse kysymykseen jonka kautta sun blogin löysinkin, eli mainitsit itseruskettavan, millanen mahtais sopia tällaselle välillä hilseilevälle iholle? Ettei karise läikissä pois kun innostuu raapimaan... Sen avulla kun uskoisin että voisin vuoden jälkeen pitää ekaa kertaa jopa lyhythihaisia paitoja kun tummat arvet paistaa valkosesta ihosta vähän turhan räikeesti. :D

    ~Kiitos jo etukäteen!

    VastaaPoista
  27. Mulla on silmien ympärillä ihan punaista ihoa. kaikki alkaa yleensä siitä, kun herään, ja toinen silmäni on kiinni, enkä saa sitä auki hyvin. Sitten mun käsissä on myös punaista koska raavin niin paljon, myös kaulassa punaisia läikkiä ja kutittaa. mulla on ollut 4 kertaa tuo silmä juttu, ja se lähtee itsestään päivän kuluessa. mitä mun pitäis tehdä?

    VastaaPoista