E-PILLEREISTÄ

sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Muutaman päivän blogitaukoa on nyt ollut, kun oon yrittänyt saada päätäni selvitettyä. Viimeaikoina oon ollu tosi kiukkuinen ja itkenyt kaikesta turhasta. Oikeestaan joka päivä on ollut jossain vaiheessa jotain ärsyyntymistä, itkua tai vihaa. Mikä ei oo mulle siis mitenkään normaalia. Pitkän aikaa mietin että mistä voi johtua, kun kuitenkin tätä on jatkunut jo muutaman kuukauden verran ja nyt on selkeästi pahentunut, vaikka aurinko ja kevään tulo yleensä saa minussa aikaan aivan toisenlaisia tuntemuksia.

Aloin epäilemään e-pillereitä. Luin netistä muiden huonoja kokemuksia niistä ja samaltahan monien kertomat siellä kuulosti. Aluksi epäilin siltikin sitä, että voiko muka niistä johtua, kun kuitenkin olen jo about kaksi vuotta niitä syönyt ja nyt on vasta alkanut parin kuukauden sisään ilmetä pikkuhiljaa kaikkea outoa. Sitten kuitenkin löysin muutamien kertomuksia siitä, että miten monien vuosien käytön jälkeen alkoi vasta oireilut. Eli kaipa se ihan mahdollista ja todennäköistä on, että niistä pillereistä johtuu. 

Aluksi mietin että kokeilisin jotain toista merkkiä, mutta tämän viikonlopun raivo- ja itkukohtauksien jälkeen ja netistä luettuani e-pillereiden muistakin haitoista, aloin miettiä jättäväni ne kokonaan pois. Vaikka niissä onkin monia hyötyjä, niin ei ne kuitenkaan ole tarpeellisempia kuin oma mielenterveys. Ja musta on tosi omituista, ettei pillereitä otettaessa kerrota tällaisista haittavaikutuksista. 

Onko muilla kokemuksia e-pillereiden aiheuttamista mieliala-vaihteluista tai muista haittavaikutuksista?


93 kommenttia:

  1. Itelle tuli samoja ongelmia vaikka käytin parin kuukauden ajan. Päätin ite lopettaa kokonaan enkä varmaan koskaan tuu enää niihin palaamaankaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan itsekki jätän noi nyt kokonaan pois :)

      Poista
  2. Ite oon nyt vuoden ja vähän yli syöny epillereitä. En oo mitään tollasia itsestäni huomannut! Mulla on tähänmennessä niistä siis vain hyviä kokemuksia, mutta, voihan se olla mahdollista että tuollaisia tulee pitkän käytön jälkeen. Mutta yleensä (riippuu mitä merkkiä syöt) niin paketissa tulee sellanen ohjelappu, missä lukee haittavaikutuksista yms. ja mielestäni, kannattaisi ottaa selvää niistä ennenkuin alottaa syömään. E-pillerithän on myös yksi tekijä rintasyövän aiheuttamiseen, ja paljon muita haittoja niissä on. Melkeenpä enemmän haittaa ku hyötyä. Mutta, kannattaa tutustua ohjeisiin aina ja lukea niistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä silloin lukasin sen ohjelappusen, mutta ei enään kahden vuoden jälkeen muistunut yhtään mieleen ne haittavaikutukset, kun alkoi oireita ilmetä. Nyt luin uudestaan tän kommentin jälkeen ne ja huomasin muutamia muitakin oireita mitkä nyt varmaan luultavasti johtuu näistä. Hyvä että muistutit mua niistä :D

      Poista
  3. Itselle tuli niistä masennusta, olin todella ärsyyntynyt ja negatiivinen. Lääkäri käski kokeilla olla ilman pillereitä ja katsoa parantuuko olo ja niinhän se parantui - pillerit lensi roskiin :) itsellänikin oireilu alkoi vasta vuoden käytön jälkeen.

    VastaaPoista
  4. Kannattaa kokeilla toista e-pilleri merkkiä? :) Voisi auttaa, mitä nyt syöt? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syön tällä hetkellä Yaz-merkkisiä ja musta tuntuu että jätän noi pillerit kokonaan pois ainakin joksikin aikaa :)

      Poista
    2. mulla tuli samoja ongelmia Yazeista ja heti helpotti kun vaihdoin toisiin :>

      Poista
    3. mullekkin tuli yazeista. vaihdoin toisiin eikä oo tullu mitää oireita:) kokeile pillerien vaihtoa ennen lopettamista!:)

      Poista
    4. Ohhoh onpa monilla tullu Yazeista ;o Huomenna on lääkäri niin pitää sitten sielä pohtia mitä teen!

      Poista
  5. Ite oon käyttäny pillereitä jonkun reilut kolme vuotta ja aluks en huomannu mitää muuta ku paljon hyötyä mutta tässä viimeisimmän vuoden aikana oon kanssa alkanu miettimää noita samantapasia oireita ku kaikki pikkujututki ottaa päähän ja pistää vihaks ja kaikki itkettää ja oontosi vihanen kokoaika ja varsinki kaikki toi paljon voimakkaampana tiettyynaikaan kuukaudesta mutta muuten lievästi kokoajan. Oon kanssa miettiny niitten poisjättämistä kokonaa kuhan löytyis vaan joku vastaava yhtähyvä hyödyke... Eli samoja kokemuksia täälä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö ookki ihan hirvee olo ku koko ajan joku asia itkettää tai suututtaa :D Turhaa mielipahaa noista tulee ni jätän joksikin aikaa nyt pois ne..

      Poista
  6. Anteeks, ei liity aiheeseen. Mutta sun blogi on muuttunut paljon huonompaan päin, kun oot muuttanut omaan asuntoon. Näitä puhelinkuvia on ihan liikaa, vaikka sanoit ettei muuttuisi pelkiksi instagram/puhelinkuviksi, silti tää blogi on melkein täynnä jo niitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä oon pahoillani mutta mulla on vähän samat fiilikset :(

      Poista
    2. Ei tarvi olla pahoillaan kun oma mielipidehän se vaan on. Mun mielestä tää blogi on mennyt vaan parempaan suuntaan kun muutin, koska kuvat on valosampia ja kaikinpuolin mun mielestä parempia nyt. Oon tyytyväinen niihin ja yleisestikin tähän blogiin. Selasin blogia taaksepäin ja katsoin, että onko niitä puhelinkuvia oikeesti muka jo niin paljon, että blogi olisi 'melkein täynnä niitä', mutta mun mielestä puhelinkuvapostaus kerran viikossa ei ole liikaa, joten tällaisena tämä tulee pysymäänkin :)

      Poista
  7. oon käyttänyt yasmineita kohta vuoden ajan. eka puoli vuotta oli kuin unelmaa, mut sitten ihan yllättäen mulle alko tulla kauheita itkukohtauksia ja masennusta joka johtui pillereiden aiheuttamasta pahoinvoinnista. mutta nyt kun oon tietoinen siitä, että pillerit tekee mun olosta välillä pahan, niin oon oppinut elämään niiden kanssa :-) ja nyt on myöskin itkukohtaukset ja masennus jäänyt pois, ainoastaan pahoinvointia on silloin tällöin. mutta en oo ihan jättämässä pois, koska ei ole esim. paino noussut, iho on parantunut ja menkat 200000 kertaa helpommat !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pystyispä itekkin elämään näiden kanssa, ois niin helppoa :D Tää viikonloppu oli viimenen niitti ja nyt loppu hormoonien popsiminen!

      Poista
  8. Ite kokeilin Yaz-pillereitä suurinpiirtein puolentoista vuoden ajan, jolloin huomasin olevani tosi ärtynyt ja vihainen kaikille.. Lisäksi pillerit vei kaikki halut pois, jolloin päätin vaihtaa merkkiä. Kokeilin kans mirelle pillereitä yli puoli vuotta, mutta nekin sai mielialan heittelemään niin paljon, että päätin mennä keskustelemaan lääkärin kanssa. Aloitinkin sitten käyttämään minipillereitä, joissa on kaikkein alhaisin hormonimäärä (?). Kyseinen merkki taisi olla Cerazette, mutta sekään ei sopinut.. Hiukset menivät tosi rasvaisiksi (pillereiden haittavaikutuksissa luki myös hiusten lähtö) ja kuukautiskivut olivat mitä hirveimmät, lisäksi mielialakin vaihteli joka hetki.
    Eli siis yritän vaan sanoo, että joillekkin hormoniperäiset ehkäisymenetelmät ei välttämättä sovi:) oon kuullu pelkästään hyvää esimerkiksi ehkäisyrenkaista, joiden ei pitäisi vissiin vaikuttaa pääkoppaan. Hintakin on melko sama kuin e-pillereillä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se varmaan on että kaikille ei sovi :/ E-pillereitä en kuitenkaan käyttänyt pelkästään seksin takia, joten ehkäisyrengasta tai mitään muutakaan en ole nyt aikonut tilalle hommata :)

      Poista
    2. Ano sama juttu mulla! Toi on niin hirveetä ja harmittaa ihan poikkiksen takia kun halut lähteny Yaz-pillereiden takia! Ehkä pitäis tosiaan vaihtaa koko keinoo..

      Poista
  9. Mulla tuli oireita vaan heti sillon aluksi, sillä olin pari ensimmäistä kuukautta ihan sairaan väsynyt kokoajan, eikä auttanut vaikka ois kuinka nukkunu ja levänny. Kokeilin raudan syöntiä ja muuta mikä normaalisti auttaa, mutta ei mitään vaikutusta. Harkitsin itekki että oisin jättänyt e-pillerit kokonaan pois, mutta kävin puhumassa terkkarille ja se sano että ne menee yleensä parissa kuukaudessa ohi ja niin ne multaki sit lopulta katos. Nyt oon käyttäny pari vuotta niitä eikä enää oo ollu minkään näköstä ongelmaa :-) Eli uskosin että sullaki menee ne oireet ohi jonkuajan päästä, mutta kannattaa ehkä vaihtaa merkkiä tai jättää pois jos siltä tuntuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta tuntuu että tää johtuu ihan vaan siitä ettei ne sovi mulle :/ Kun alussa yleensä ilmenee niitä outoja haittavaikutuksia, kun ei oo keho tottunut, mutta tällein parin vuoden jälkeen on vähän outoa ainakin mun mielestä. Pitää vielä lääkärin kanssa keskustella :)

      Poista
  10. Ite söin vaan muutaman laatan e-pillereitä kunnes vaihdoin mineihin, e-pillereitten aikana tuntu tunteettomalta. Yleensä oon tosi herkkä ihminen mut niitten aikana en herkistyny oikee mistään ja muutenkaa en ollu edes niin ilonen ku yleensä. Yleensä oon raivohullu ja kunnon itkupilli ennen menkkoi monta päivää, mutta nyt minien aikaan ei ollu mitään erikoisempaa mielialavaihteluu ennen menkkoja, paitsi just edelliseen päivään. Kannattaa kokeilla jos merkin vaihto tai mineihin vaihtaminen auttais :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä varmaan jossain vaiheessa kokeilen jotain toista merkkiä, mutta nyt ajattelin pitää tauon :)

      Poista
  11. Mä sain kauheita mielialan vaihteluja heti pillereiden alussa, joudun lopettamaan pillerit muusta syystä mutta heti sen jälkeen noi ailahtelutkin hävisi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ettet joutunut niitä sitten sen pidempään kestämään :)

      Poista
  12. Mulle tuli muutama kuukausi pillereiden aloittamisen jälkeen tommosia oireita, mutta heti, kun vaihdoin matalahormoonisempaan merkkiin, oireet loppuivat ja nyt ei ole vuoden käytön jälkeen ollut mitään ongelmia uuden merkin kanssa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos joskus kokeilen jotain toista merkkiä uudestaan, niin pitää varmaan muistaa pyytää matalampihormoonisempia!

      Poista
  13. Mulla kävi ihan sama juttu ku käytin vielä Yaz-pillereitä mut vaihoin ne Gestodilatiin, niin nyt ei enää mielialavaihtele yllätyksellisesti ainakaa en oo huomannu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullaki Yaz! Haha no hyvä :D

      Poista
  14. hei mullaki on ollut tää koko viikko itkuraivopotku -kohtauksia! mut mä kyllä aattelin et se johtuu mun selkäkivuista tai muuten vaan huonosta viikosta eikä pillereistä :--/

    VastaaPoista
  15. mä käytin ehkä puoli vuotta yaz- merkkisiä pillereitä ja olin sen ajan kans koko ajan hullun ärtynyt ja kiukkunen ja kun vaihdoin merkkiä, niin kaikki tollaset ihmeelliset mielialanvaihtelut hävis! :D oon syöny varmaan neljä vuotta kohta pillereitä ja monta eri merkkiä, mutta ainostaan toi yaz vaikutti mun mielialaan :s

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onkohan niissä Yazeissa joku, kun keskustelupalstoillakin Yazista moni sanoi samaa :D

      Poista
  16. mistä toi armytakki on!

    VastaaPoista
  17. Mulle ei sopinut e-pillerit ei sitten yhtään! Vaihdoin minipillereihin, ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Menkat tulee kylläkin muutaman kuukauden välein, mutta tämä on kuulemma normaalia. Menkkakivutkin ovat myös 100 kertaa helpommat kuin ennen, otapa selvää siis minipillereistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noi minipillerit on ihan vieras käsite :D Voishan niistä vaikka lukastakkin vähän!

      Poista
  18. Itse olen joutunut vaihtamaan e-pilleri merkkiä kolmesti, yhdissä oli tosi rajut mieliala vaihtelut ja mahakivut, yhdissä kutinaa, sen jälkeen kävin gynellä ja löysin sopivat pillerit itselleni! Toivottavasti näistä ei tule mitään. Kannattaa käydä gynellä tai terkkarilla jos haluat vaihtaa toisiin tms!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo aattelin käydä lääkärissä, kun on muutakin asiaa sinne :)

      Poista
  19. Hah, tiesiks henna että pillerit pilaa elimistön vaan:) lääkärit on sanon monesti että ne heikentää maksaa tosi paljon. Itelläni on ollu kahta eri merkkiä, mut sit aloin ajattelemaa enemmän itteäni ja mun terveyttä, että seksin takia popsin tälläsiä pillereitä jotka vaikuttaa muhun tosi paljon. Sitte vaihdoin ehkäsyrenkaasee, joka oli oikeesti hyvä päätös. Se on tosi kätevää eikä tarvi joka pv popsii niitä pillereitä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän kyllä että niissä on paljon haittaa :) Itse en pelkästään seksin takia niitä syö. En olisi luultavasti niitä edes ottanut jos olisi ollut pelkästä seksistä kyse.

      Poista
  20. Mulla oli kans kauheeta kiukkuilua ja suoraan sanoen masentumista/ahdistumista kun söin e-pillereitä, oireet alkoi juurikin vuosi/kaksi sen jälkeen kun aloin niitä syömään. Mulla tuo kiukkuilu sijoittui yleensä enemmän ilta-aikaan, eli jolloin e-pillereistä tullut hormoonitaso alkoi olla alhaisimmillaan.

    Nyt oon nelisen kk käyttänyt ehkäisyrengasta (sama hormoni, mutta tasainen määrä hormoonia koko ajan elimistössä) ja kiukkuilut on jääneet pois. Viime kuussa jouduin pahan rahapulan takia syömään liuskan pillereitä, kun niitä oli kotona ja renkaat loppu, vaikutuksen huomasin HETI. Taas se kiukkuinen/itkuinen/ahdistunut/masentunut minä tuli esiin. Nyt ollaan taas renkaan käytössä ja mieli on parempi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin on yleensä ollut illalla kiukkua, mutta etenki tänä viikonloppuna se oli pitkin päivää ja suurinpiirtein 3 tunnin välein :D Kamalaa.. Kiva kuulla että sulle oli se rengas oikea vaihtoehto :)

      Poista
  21. Mulla tuli kans e-pillereistä vaikka mitä sivuoireita ! Iho meni huonoon kuntoon, mulle sanottiin että kun pari kk on syönny niitä niin se kyllä paranee, vaan eipäs parantunut ! Lihoin 10 kiloa, en tiedä lihoinko suoranaisesti pillereiden takia vai pahensko ne vaan mun herkku himo mut kyllä ne myös sai olon tosi turvonneeks koko ajan. Ja olin kanssa koko ajan tositositosi kiukkunen kaikesta, mitä en normaalisti ole. Ja sain myös migreeni kohtauksia. Söin pillereitä tuskin eden puolta vuotta, en enkä enää ikinä alota ja kaduttaa että ees kokeilin : (

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho sullapas tuli kaikkea pahaa niistä :/ Mä oikeestaan vähän salaa toivoin että vähän lihottais mua, mutta eipä ne mitään lihottanu :D

      Poista
  22. on aika ihme ettei sulle oo kerrottu mistään haittavaikutuksista e-pillereitä hankkiessa, koska mulle niitä on toitotettu aina ihan hirveesti ja varsinki koska mulla on ilmenny ongelmia:D mä oon syöny kolmee eri e-pillerimerkkiä parin vuoden sisällä, koska mun menkat on menny aina ihan sekasin pillereistä ja koko ajan on ylimääräsiä "menkkoja" ja kerran mulla kesti 20 pv menkat..... järkyttävää. vaihdoin ton takia pillereitä, ja nyt välillä aina tulee sellasta ylimäärästä vähäistä vuotoa ja oon taas miettiny, että pitäiskö mun taas vaihtaa. gyne sano mulle, että useimmat naiset kokeilee 6 eri pillerimerkkiä ennen ku löytää omansa, koska eri määrä hormonia kaikissa ja mulle ei sovi mitkään vähähormoniset, ollaan koko ajan nostettu sitä hormonipitoisuutta mitä onkaan. ja mustakin on tuntunu että muutuin itkusemmaks pillerien takia, nyt on kyllä helpottanu. oon miettiny ehkäsyrengasta tai jopa sitä kapselia, mutta ne maksaa niin pirun paljon, vaikka tuleeki loppujen lopuks halvemmaks. vaikeeta naisten elämä:( en kuitenkaa haluis olla ilman pillereitä koska sit pitäis hankkia just joku toinen ehkäisy mikä maksaa plaaaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mulle kerrottiin siitä että voi lihottaa ja aluksi menkat heitellä ja että ihokin saattaa huonontua. Mutta mielialanvaihteluista, eikä niistä muista terveysriskeistä mitä nyt on nyt netistä ja siitä ohjekirjasta lukenut, ei sillon sanottu mitään. Vaikka niistä siinä ohjekirjassa sanotaankin, niin mun mielestä ne asiat olisi hyvä selventää ihan siinä vastaanotolla :/

      Jaiks 20 päivää menkat! Ei kiva :D Joo ei oo naisena helppoo ei.. Mullakun ei oo pelkän ehkäisyn takia noi pillerit, niin ärsyttää nyt sitten lopettaa..

      Poista
  23. mistä toi vikan kuvan takki on..? :)

    VastaaPoista
  24. Ite alotin ehkäsyrenkaalla ja rupesin saamaan tosi pelottavia paniikkikohtauksia ja migreeniä, lääkäri totes et estrogeeni ei sovi mulle.. Oon vuoden syöny minipillereitä eikä oo ollu sivuvaikutuksia, menkat vaa jääny vähemmälle:D Mut kaikkien keho reagoi nii eritavalla ettei vaikutuksia voi tietää etukätee:S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui ;o Nii sehän siinä on ku ei voi tietää et mikä sopii kellekkii ja et millon niitä oireiluja sitte alkaa tulla :/

      Poista
  25. Mulla on ollut reilun vuoden nyt pillerit (parin kuukauden taukoa lukuunottamatta) ja oon ollut ihan tyytyväinen. Paitsi että noi itkukohtaukset on tosi tuttuja! Tauon aikaan itken joskus ihan yhtäkkiä. Esim. viime kesänä ollessani yksin kotona en saanut kotiovea auki omilla huonoilla avaimilla niin sain hillittömän itkukohtauksen! :D Ja toinen haittapuoli on se, että oon kaukosuhteessa ja mulle noi on aiheuttanu myös sen, että on tosi vaikeeta aina erota kun toinen lähtee kotipaikkakunnalleen. Kun pidin syksyllä taukoa niin oli paljon helpompaa erota, nykyään itken aina kauheesti ja en haluis päästää irti. Mulle tulee myös äitiä ikävä nykyään helposti???!!:D Netistä oon lukenu juttuja että monilla muillakin on ollut tavallista pahempaa eroahdistusta pillereitä käytettäessä. Ja siis mulla on Mercilonit. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itkupilli täälläkin.. :D Nyt kun aloin ihan miettimään tätä kahta vuotta minkä olen näitä käyttänyt ja sitten aikaa ennen niitä, niin oon mä kyllä kaikinpuolin herkistynyt! Oon mä kyl aina ollu semmonen et ihan pienetkin asiat saa mussa tosi suuria reaktioita, joko iloisia tai vihaisia, mutta huhhuh nyt on kyllä mennyt ihan yli :D

      Poista
  26. Mä oon syöny nyt 5vuotta pillereitä, mulle tuli kans kahden vuoden kohalla ihan älytön tunnemylläkkä, itkua, raivoa, iloa, ihastumista ja tunteiden muutenki heittelyä,, Ne kesti jokusen parin kuukauden ajan ja ajattelin jättää ne pois ja ottaa kapselin käsivarteen, noh kapseli ov vienyt tosi monilta käyttäjiltä halut kokonaan pois joten se suunnitelma jäi siihen, jatkoin ja ne oireet meni onneks ohi. Lueskelein että kaikille tulee tollanen vaohe jossakin kohtaa käyttöä ja kysyin myös lääkäreilt niin ne sanoivat sen olevan normaalia :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm mutta jännä sitten, että joillakin jää tommoset kokonaan pois eikä tuu enään takaisin kun vaihtaa merkkiä ;o Tätä kun on kestänyt jo pari kuukautta ja selkeesti on vaan pahenemassa, niin kyllä mä ajattelin joko vaihtaa tai lopettaa :)

      Poista
  27. Mäkin kokeilin yhessä vaiheessa yaz-pillereitä mutta ne vaikutti ihan älyttömästi mielialaan, tuntui että masennuin niistä ja päivittäin oli itsetuhoisia ajatuksia. Halutkin ne veivät kokonaan.

    Vaihdoin takaisin yasmineihin ja iho on taas kuin vauvan peppu, sileä kuin mikä ja ei mitään ongelmia enää! :) Mulle ei siis yazit sopinu, vaikka yleensä suositellaan mielialanvaihteluihin matalahormonisempia pillereitä (yasminissa on enemmän hormonia).

    Suosittelen siis kokeilemaan eri merkkiä, jos on tarve syödä pillereitä. :)Ja on ihan puppua että pillereistä on muka niin paljon haittavaikutuksia, mulle koulun terkkari kummasti kerto miten pillerit on hyödyksi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palasko halut sen merkinvaihon jälkeen? T. Samasta ongelmasta kärsivä

      Poista
    2. Palasi hiljattain :)

      Poista
    3. Yazeihin en kyllä enään koske, mutta pitää nyt harkita että kokeilenko toisia vai pidänkö taukoa :)

      Poista
  28. Oon ite syöny reilut puoltoista vuotta, no siinä vuoden kohalla alko tulla ihmeellisiä itku masis raivokohtauksia ja tuntui että oon kokoajan vihanen, eikä sitä ees itse tajunnu millaseks muuttu :-D no epäilin kans pillereitä, se kesti sen 2kk ja nyt on kaikki taas normaalisti! ihmeellistä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa! :D Mulla tätä on jatkunut jo about 4-5kk ja nyt on selkeesti pahentunut, niin en usko että mulla menee tollein ohi vaan :/

      Poista
  29. Mä söin pillereitä about reilu vuoden verran joskus aikoinaan, muutamat ekat kuukaudet meni ilman mitään sivuoireita, mut sittenku niitä rupes ilmenemää se oli jotain ihan hirveetä! mieliala vaihteli ainaki 20 kertaa päivässä ja olin hirvee riitapukari ja itkupilli! hirveimpinä päivinä teki mieli vaan jäädä sänkyyn makaamaan.... loppujen lopuks päätin jättää ne kokonaan pois ja heti helpotti elämää :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeep sama täällä! Poikaystävällä on ollu kestämistä ku joka toinen tunti oon ihana ja kiehnään kainalossa ja jokatoinen tunti raivoan jostain :D

      Poista
  30. Onko sulla iho parantunut kun olet käyttänyt niitä :)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai ihon kuivuus? Ei oo ja ei noi mun mielestä siihen kuivuuteen taida auttaakkaan mitenkään ;o

      Poista
  31. Ihmeen monella on samoja ongelmia tän kanssa! luulin et oon itte ainoo:) Oon syöny yasmin pillereitä about vuoden verran ja parin ekan kuukauden jälkeen vaikutukset alkoivat. Musta tuli kauhee itkupilli, porasin lähinnä poikaystävälle kaikesta ja sitte musta tuli myös tosi kiukkuinen :-( muita miinuksia on esim että menkkakivuista on tullu vaan hirveempiä vaikka ennen pillereitä kipuja ei edes ollut:D?? ainoot plussat on että iho parantu täysin,tissit kasvoi kaks kuppikokoa ja seksin kanssa on helppoa kun ei tarvii kortsuista sun muista huolehtia. ja seksi on oikeesti varmaan ainoo syy miks ees jaksan niitä popsia, koska muuten olis vähän haasteita ehkä, vaikka onhan niitä muistakin ehkäisykeinoja..mutta, oon oppinu hillitseen itteni ku tiedän mistä kohtaukset johtuvat joten eiköhän se siitä!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep mäkään en uskonut että näin moni tulee kertomaan samanlaisia ongelmia :D Oho miten sulla on pahentunu ne kivut, ku mä otin noi pillerit (ehkäisyn lisäksi) menkkakipujen takia nimenomaan :D Ja hyvin on siihen tepsinyt.

      Poista
  32. Tää mun kommentti tulee nyt vähän päivän jäljessä, mut ei voi mitään. Itse olen nyt syönyt puoltoistavuotta Yaz-pillereitä. Ja nytkun alan miettimään, alkuaikoina kun aloin syömään, niin olin kyllä erittäin kiukkuinen ja itkin todella herkästi. Mutta kun aloin vain ajattelemaan positiivisesti elämääni ja muutenkin, niiin ne kaikki sellaiset oireet katosivat! :-) Olen nyt tyytyväinen yazeihin, ja nehän toki ovat aika hormoonipitoisia (kun kahta eri hormonia) mutta itsessäni huomaan sen että ihoni on lähtenyt parempaan suuntaan, epäpuhtaudet katosivat kaikki! Menkkakivut eivät ole kyllä helpottaneet sitten yhtään, jota kyllä suuresti ihmettelen. Mutta itse tyytyväinen noihin olen :-) mutta jos et ehkäisytarpeeseen pelkästään tarvitse, niin tietenkin kannattaa kysellä lääkäreiltä yms. mikä olisi sitten parempi vaihtoehto (niihkuin ylhäällä onkin mainittu jo) Toivottavasti löytyy hyvä ja oikea ratkaisu juuri sinulle! :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla onneksi toi apua niihin menkkakipuihin, mutta pienempi paha ne kivut olisi tällä hetkellä verrattuna tähän mielialanvaihteluun.. :D Tänään kävin lääkärissä, enkä saanut minkäänlaista opastusta tai neuvontaa vaan tyrkkäs mulle ohjelappusen Gestodilat-nimisistä e-pillereistä käteen, mitkä on ilmeisesti aika uusia kun netistä ei kauheasti kokemuksia löytynyt, eikä kertonut niistä mitään eikä edes tiennyt niiden hintaa kun kysyin.. Toivottavasti nyt sitten ovat hyviä..

      Poista
  33. Mä oon syöny Yazeja melkeen 4 vuotta ja ikinä ei oo vielä mitään sivuoireita tullu. On tosi yksilöllisiä siis :-) Mut jos oisin sä niin mieluummin vaihtaisin merkkiä kun lopettaisin kokonaan

    VastaaPoista
  34. Itse oon syöny merciloneja kohta 3,5 vuotta ja tää on ollu kyllä tosi hyvä merkki.. tosin mulla loppui juuri 4 vuoden suhde joten eipä ois sinänsä enää tarvetta edes syödä näitä mut mun menkkakivut on niin järkyttäviä ja nää helpottaa niitäkin et taidanpa vaan jaksaa popsimista ... :/ jossain vaiheessa olis kyl tarkoitus jättää pillerit pois mut katsoo sit millonka sen aika on !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin noi Yazit auttanu menkkakipuihin tosi paljon ja toivon nyt että nää uudetkin auttaa.. :/

      Poista
  35. Muistan sen, ennen ku aloin ite syödä pillereitä, niin aika moni sano mulle et ei kannata alkaa syömään just noita Yazeja.. No otin neuvosta vaarin, onneks koska kauheesti oon kuullut vaan huonoa juttua niistä :-/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outoa miten niitä sitte tunnutaan määrättävän niin paljon jos tosi monet sitten joutuu kuitenkin vaihtamaan tai lopettamaan ;o

      Poista
  36. Ite oon syöny yli vuoden nyt Yazeja, eikä mulla oo mitään oireita ollut! :-) Ne on vielä hyviä senki vuoks ettei tarvi lopetella syömistä kesken kuukauden yms. Mulle kyl just sopivat ainakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep siitä ne oli kyllä hyviä:) Näissä uusissa onkin sitte opettelu..

      Poista
  37. hmm itelläni oli just Yazejen aikana kauheita tunnemylläköitä ja olin aina pahalla päällä, vaihdoin merkkiä ja oireet hävisivät! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivon että mullekkin käy noin.. :D

      Poista
  38. Ite kanssa lopetin e-pillerien käytön pari kuukautta sitten. Suosittelen pientä taukoa, että näät johtuuko oireet pillereistä. Oon kokeillu kahta merkkiä: ekoista tuli paljo huippausta yms. ja tokat vaikutti just mielialaan. Oon kuitenki harkinnu taas niitten alottamista, koska ne teki mun ihosta niin hyvä kuntosen ja tällähetkellä iho jotain ihan muuta kuin hyvä kuntonen.... :D Mitähän merkkiä sitä seuraavaksi kokeilis?!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo pienen tauon nyt ajattelinkin pitää, vaikka lääkäri reseptin uusiin jo antoikin :) Haha sehän siinä onkin kun ei tiiä että mikä merkki on paras itselleen! Pitää vaan kärsiä ja toivoa parasta :D

      Poista
  39. Hei joo! Ite en enää muista mitä merkkiä söin mutta aloin syömään niitä keväällä 2012. No kesän lopussa aloin huomaamaan että olin aika pinna kireällä ja jopa kiroilin ääneen yksin ollessani:D:D:D en siis oikeastaan kiroile ikinä HEH. Muutenkin musta tuntu että vaikutti mielialojen vaihteluun. No sitten lopetin ne syyskuussa. Luulen että osittain mielialojen vaihteluun vaikutti myös mun kesäinen alkoholin käyttö..:D mutta nyt tällä hetkellä paljon parempi olo kun on molemmat jättänyt pois:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha voi :D Mut hyvä että helpotti! Toivottavasti alkaa mullakin helpottaa

      Poista
  40. Joo musta on ihan hirveen ärsyttävää, että noista "sivuvaikutuksista" ei kerrota kun pillerit alottaa. Terkkari on melkein tuputtanut mulle pillereitä, ja kun sanoin että oon epäillyt niitä haittojen takia (just mielialat sun muut), niin ainut kommentti oli "Ei todellakaan kannata mennä lukemaan mitään keskustelupalstoja tai uskoa mitään muutakaan mitä pillereistä puhutaan, mikään ei pidä paikkaansa." En kyllä ihan tuota usko :-D..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyl munki mielest niistä pitäis enemmän mainita, eikä vaan olettaa et otetaa ite selvää. Eilen ku kävin siellä lääkärissä tästä asiasta, ni se oli huonoin lääkäri keneen oon törmänny ikinä :D Se ei kyselly mitää, ei opastanu, ei kertonu uudesta merkistä mitään eikä ees kertonu omaa nimeään missään vaiheessa.. Siellä käynnin jälkeen soitin sitten toiseen terveyskeskukseen kun ei ollu yhtään luottavainen olo siitä. Suomen loistava terveydenhuolto.. :D

      Poista
  41. rohkeesti vaan vaihtamaan merkkejä, oon ite käyny vastaanotolla useempaan otteeseen! :-) yhet meinas jopa ajaa mun ja poikaystävän tiet kokonaan erilleen kun olin aikalailla mielipuoli. olin ite myös ilman parisen kuukautta ja sekin huonojen pillerikokemusten jälkeen tuntu ihan hyvältä idealta, sen jälkeen toki pillerien kanssa elämiseen pitää totutella uudelleen. sivuvaikutulset voi olla rajujakin, migreenikohtaukset ym ei oo kyllä kivoja.. et oo asian kanssa siis yksin!! :-)
    ps, mikä tää sun kiva poladroid-ohjelma on?:) supersiisti!
    -sara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep kävin viime viikolla lääkärissä ja määräsi uudet pillerit, mutta alotan ne vasta ensi kuussa luultavasti :) Huomaan jo nyt eron, kun oon ollut yli viikon ilman pillereitä, että oon paljon positiivisempi. En sitten tiiä voiko johtua noiden lopettamisesta, vai menkkojen ohituksesta vaan ;D Haha et oo ainoo joka on melkein saanu eron aikaan pillereiden takia..

      Poladroid niminen ohjelma ja googlettamalla löytyy sivu mistä voi ladata ilmaseks :)

      Poista
  42. Anonyymi3/7/13 13:53

    oletko aloittanu uudet pillerit?onko elämä muuttunut? :) koska sama olisi kai edessä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo alottanu vieläkään uusia, kun nyt on mieliala pysynyt niin hyvänä enkä haluais riskeeraa sitä:/

      Poista
  43. Mä söin aikoinaan 4 vuotta e-pillereitä. Pidin niistä taukoa puoli vuotta. Tauolla tuli huomattua, että oon paljon elämän myönteisempi kuin pillereitä syödessä. Iloitsin asioista herkemmin ja olin positiivisempi ja halukkaampi tekemään asioita kuin pillereitä syödessä. Olin hyvin toimeton pillereitä syödessä, datasin päivät ja olin tooosi sotkunen. Mulla on pillereitä syödessä vähän samanlainen fiilis kun ois ikuset menkat tulollaan, saa pinnistellä että jaksas hymyillä ja itkettää.

    Nyt kun alotin taas pillerit uudestaan niin huomaan taas, että elämänilo on kadonnut. Sen huomaa, että saatan kattoa päivät pitkät telkkaria, ei kiinnostas oikeen nähdä ketään, oon negatiivisempi ja enkä edes jaksa siivota.

    Mutta pakko on syödä (taino pakko ja pakko) pillereitä koska mun iho menee huonoon kuntoon ja saan arpia naaman täyteen finneistä jos lopetan pillerit. En kyllä tiedä, toisaalta on se oma mielenterveys paljon tärkeämpää kuin naaman näppylät, mutta sekään ei oo kiva kamppailla aknen kanssa ja syödä särkylääkkeitä siihen, että kasvot ovat niin kipeät eikä pysty edes puhumaan kun on niin järkyttävät finnit ja jättää arvet. Katsellaaaan....



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Joo aika tutulta kuulostaa toi negatiivisuus pillereiden syönnin aikana... Kuulostaa kyllä inhottavalta molemmat vaihtoehdot sulla: pillereiden kanssa mielialaongelmat ja ilman pillereitä iho-ongelmat :/ Oot varmaan kokeillu jo monia muitakin juttuja, mitkä auttais siihen, mutta ootko kokeillu esim. Aloe vera-juomaa? Mä itse juon sitä tällä hetkellä, jotta saisin mm. kuivan ihoni paremmaksi, epäpuhtauksia pois iholtani ja muutenkin kehoni toimimaan paremmin. Kannattaa tutustua, jos et oo ennen kuullu, koska Aloe vera voi auttaa myös akneen! Tietty se on yksilöllistä, että mikä auttaa ketäkin, mutta mä oon huomannut tässä kuukauden ajan jo muutoksia parempaan omassa ihossani. Sehän siis puskee ensin epäpuhtaudet pintaan, mutta sen jälkeen pitäisi ihonkin voida paremmin :-) Kyllä mä uskon, että sullekkin löytyy jokin muu keino niihin finneihin, kuin pillerit. Tsemppiä! :-)

      Poista