ENSIMMÄINEN OMA KOTINI

tiistai 26. maaliskuuta 2013

Pääsin ilokseni mukaan osaksi Indiedaysin kodin tarinat-teemaan. Teemapostauksia tulee kaikkiaan kahdeksalta Indiedays ja Indiedays Inspiration-bloggaajalta, ja mulla on nyt paineet olla ensimmäisenä! :D Lähdin innoissani mukaan, koska tää aihe on mulle nyt ajankohtainen ja rakastan sisustusjuttuja! Ajattelin nyt siispä kertoa koko tämän mun 27 neliöisen ensi asunnon tarinan kokonaisuudessaan kuvien kera.

Jotkut on kyselleet syitä sille, että miksi muutin kotoa pois. Syynä ei todellakaan ole mitkään huonot välit perheeseen, vaan se että mä yksinkertaisesti olin jo valmis muuttamaan. Musta tuntuu että kaikilla tulee jossain vaiheessa se raja, missä kohtaa tajuaa että alkaa olla sen verran vanha, että sitä omaa tilaa on vaan pakko olla enemmän. Enkä tarkoita tällä niitä teiniaikoja, milloin jokaisen riidan jälkeen pakkaa jo tavaroita kasseihin ja huutaa muuttavansa kauas pois. Mä tein sitä monet kerrat, mutta todellisuudessa en sitä silloin ikinä oikeasti halunnut. Kyllä se ensimmäinen muutto pitäisi tapahtua ihan omalla painollaan.

Vaikka mulla on aina ollut tosi hyvät välit mun vanhempiini, niin tämän muuton jälkeen ne on vielä paremmat. Soitellaan useammin ja silloin kun nähdään, niin tehdään enemmän ja jutellaan enemmän kaikesta. Kotona asuessa se oli aina niin itsestäänselvyys että joka päivä näkee perheenjäsenet, ettei sitä yhteistä aikaa oikeastaan edes miettinyt.
Sain tämän 27 neliöisen pikkukämpän yllättävän nopeasti. Olin jo varautunut pettymään monia kertoja, mutta ei tarvinutkaan kuin vaa yksi asuntonäyttö ja se oli siinä!
Ensimmäinen muisto tästä asunnosta oli se hetki, kun äiti, isä ja pikkuveli lähtivät illalla koko päivän kestäneen muuton jälkeen täältä pois. Heti kun ovi sulkeutui tajusin, että tää on nyt mun koti, enkä asu enään vanhempien kanssa. Siinä vaiheessa tuli ehkä vähän avuton ja orpo fiilis, mutta ihan vaan hetkeksi. Paniikkikyyneleet kun sai kuivattua, niin pääsi nauttimaan hiljaisuudesta ja omasta tilasta.

Vaikeimpia asioita omilleen muuttamisessa on ollut ruokakaupassa itsehillinnän pitäminen, oikean kokoisten ruokamäärien tekeminen- ja ostaminen, budjetoiminen, tiskaaminen ja siivouspäivästä kiinni pitäminen. Kyllä tässä vaiheessa sen tajuaa, miten paljon vanhemmilla on palanut rahaa ruokaan, vessapaperiin ja kaikkiin muihinkin kuluihin. Nyt myös huomaa sen, kuinka paljon äiti aina kotona siivosi... :D

Oman tilan, itsenäistymisen, perheen kanssa lähentymisen ja sisustamisen lisäksi yksi hyvä puoli tässä on yhden mun suurimman pelon voittaminen. Oon aina pelännyt kamalasti pimeää ja yksin nukkumista ja kotikotona mä jätin aina mun huoneen vieressä olleeseen vessaan valon yöksi, koska en vaan voinut nukkua pimeässä. Täällä mä en ole kertaakaan jättänyt mitään valoa minnekkään, enkä ole pelännyt. Enkä ole pelännyt sitä ypöyksin nukkumistakaan :-)

Sisustaminen on yksi ikuisuusprojekti. Aina kun luulen, että nyt puuttuu enään vain pari asiaa niin sitten alkaa näyttää hyvältä, mutta ei. Aina löytyy jotain uutta kivaa ja mä alan kohta olla näiden mun halujen ja neliöiden kanssa pulassa. Joku kommentoi joskus, että ei 27 neliön asuntoa paljoa sisusteta. Ainoa mikä eroaa isomman ja tämän kokoisen sisustuksessa on se, että pienemmässä täytyy kehittää hyvät säilytysratkaisut ja isoista kalusteista on tingittävä. Ainut mitä en tänne voi ostaa vaikka kuinka haluaisin, on ruokapöytä. Vaarini, joka on erittäin taitava käsistään, tekee mulle sellaisen arkkupöydän sohva-/ruokapöydäksi. Valitsin arkun juuri nimenomaan säilytysmahdollisuuden takia. Kyllä pienestäkin siis saa helposti toimivan ja tilavan, jos vähän vaivaa päätään.
Pieni muistilista ensikertaa muuttavalle:

- älä mene tyhjällä vatsalla ruokakauppaan ja muista tehdä ostoslista, ettei tule heräteostoksia niin paljoa
- katso parasta-ennen päiväykset ja yksinasuvan kannattaa ostaa pienempiä leipäpusseja, jos ei ole pakastusmahdollisuutta ja ellei ole kunnon leipähirmu. Mulle tuli pienenä järkytyksenä miten nopeasti leipä homehtuu :D
- sisustus- ja kotijuttuja katsellessa kannattaa kurkata myös ebay:n, huutonet:in ja semmoisten kauppojen tarjonta, mistä ei uskoisi löytävänsä mitään järkevää (esim. hongkong). Omaan huoneeseen honkkarista tuskin on kamalasti mitään sen suurempaa löytynyt, mutta sitten kun on oma keittiö, vessa, eteinen ja parvekekin, niin yllättäen saattaakin löytyä kaikkea kivaa tai tarpeellista!
- itse olen havainnut k-kaupat s-kauppoja paremmiksi, koska k-kaupoissa tuntuu olevan paremmin tarjouksia. Pitkällä aikatähtäimellä niistä muutamista senteistä tulee paljon säästöä, joten kannattaa vähän vertailla ja juosta tarjousten perässä :D
Lopuksi vielä pientä kilpailua teille lukijoille! Lukijakilpailussa teidän tehtävänä olisi kertoa oma Kodin tarina ja palkinta on Thomas Sabon uuden Tricolor-malliston kaulakoru, jossa yhdistyvät keltakulta, ruusukulta sekä hopea. Samat materiaalit löytyvät myös Charm Club-amuleteista. Voittaja saa valita omaan ketjuunsa kolme mieluisinta charmia. Palkinnon arvo on 200 euroa.

Kilpailuun voi osallistua 26.4.2013 asti klikkaamalla alla olevaa kuvaa:

36 kommenttia:

  1. Tää oli kyllä hyvä postaus!
    Oot oikeassa, ennen ei tullut oikeastaan mieleenkään käydä tarjoustalossa tai hongkongissa etsimässä huoneeseen mitään, oman kodin jälkeen sieltä löytyy vaikka mitä kivaa - usein myös opiskelijan budjettiin sopivaa. Omistan s-etukortin ja k-plussakortin ja huomaan saavani k-kaupoista enemmän etuja kuin s-ryhmän kaupoista. K-ryhmän kaupoissa on myös muutaman sentin halvempaa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Jep kyllä siinä täytyy vähän pyrkiä muuttamaan omaa ajatusmaailmaa kun muuttaa :) K-kaupat<33

      Poista
  2. Vihdoin tää kampanja alkoi ja vieläpä näin ihanalla postauksella! :) Vielä pitää venailla, et saa oman postauksensa julkasta. Mun eka asunto oli 20neliötä, jossa oli ruokapöytä, leveä sänky, sohva, pari hyllyä eli pienissäkin neliöissä on mahdollisuutensa.

    Omaan kämppään muuttaminen on melkonen askel kohti aikuisuutta, itsenäistyminen on huippua! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :) Pitääki käydä kurkkaamassa sitte sunki postaus! Niinpä, ei se oo muuta kuin itsestään kiinni niiden pienienkin neliöiden nätiksi laittaminen :)

      Poista
  3. tää oli mukava postaus! :-) ei liity tähän mitenkään, mutta mistä toi kultainen kaulakoru on (ton turkoosin vieressä oleva)?

    VastaaPoista
  4. Oi että, haluun jo muuttaa omaan kämppään :D no toivottavasti pääsen syksyllä opiskelemaan että ehkä vihdoin silloin pääsen :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nonii sit alkaa sisustukset ja opettelu! ;)

      Poista
  5. aivan ihana postaus! ja niiin ihanan näköstä sun kämpässä! ääh sisustusvimma iskee!

    VastaaPoista
  6. Todella ihana postaus piristävine kuvineen :)
    Asunnon koolla ei ole merkitystä siinä saako sen sisustettua, omani on vielä 10 neliötä sun asuntoasi pienempi... heh :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaiks 17neliötä! Hullua :D Kiitos paljon :)

      Poista
  7. Kivapostaus! Ja hei 27 neliööhän on oikee paratiisi, mullon 17 haha :D

    VastaaPoista
  8. tosi kiva postaus :)

    VastaaPoista
  9. ihanan näkönen pikku asunto sulla! tosi kiva postaus muutenkin :)

    VastaaPoista
  10. Siis mä oon ihan älytön pimeen pelkääjä ja siks pelottaa aikuistua, mut annoit mulle nyt
    rohkeutta koska muutaman kk päästä se on kuitenki edessä, ehkä mä vielä selviän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha hyvä et sait rohkeutta! Olin ite ihan paineissa sillon et miten pystyn ekan yön yksin nukkuu mut eihä siin menny ku sekuntti ja vetelin jo sikeitä onnellisena :D

      Poista
  11. Mäkin tykkään K-kaupan tarjouksista, kun monesti on vaikea keksiä mitä ruokaa tekisi, niin siellä voi aina katsoa mitä sattuu olemaan tarjouksessa ja tehdä valinnat sen mukaan :P

    VastaaPoista
  12. mun oman kodin tarina lyhykäisyydessään :-)
    Se tunne omasta vapaudesta kerkesi poltella mieltä ehkä muutaman kuukauden, kunnes vanhemmilleni ilmoitin tahdostani. Siitä sitten asuntoa soitellen etsimään, 5 näytön jälkeen pompin kahden tosi hyvän vaihtoehon välillä, lähinnä vuokran/välietäisyyksien kannalta. Lopulta päädyin tähän missä nytkin majailen, parempaa en olisi voinut saada :)Juhannuksen alla papereihin nimet ja se oli siinä, mulla oli oma koti! Keittiöni näyttää kuin kotikodissa, huonekalutkin osittain sieltä, äiti tankkasi mukaan pyyhkeitä ja petivaatteita, ihankuin olisin silti kotona ollut vaikken sitä ole. :) Kotonani elementtini ovat kuvat, niillä olen tätä kehystänyt, nään perheeni ja ystäväni joka päivä. Nyt kohta 2 vuotta yksin asuneena en voisi olla onnellisempi, enkä tästä asunnosta luovu nopeasti. Kannatan myös sitä tunnetta kun "mun on nyt aika nousta omille siivilleni ja lentää pois" :-)
    - Lintsi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihanaa! :) Munkin pitäisi vielä lisää kehystää kuvia tänne ja hommata joku isompi taulu kun mulla on niin paljon korkeutta tässä kämpässä, niin seinät näyttää tosi ankeilta. Ja niissä tosiaan näkisi kaikki läheiset sitten joka päivä :) Kiitos kommentista<3

      Poista
  13. itellä muutto on edessä kesäkuun aikana, joten noi vinkit oli tosiaan hyödyksi :-D muutan onneks mun paremman puoliskon kanssa, joten en voi tuhlailla turhiin..

    VastaaPoista
  14. apua mistä toi peili on, ihana!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jyskistä, mutta kultasin sen itse :)

      Poista
  15. Random vinkki tohon leivän homehtumiseen, ite syön vaan ruisleipää ja pidän tiiviisti suljetun pussin aina jääkaapissa, säilyy meinaa häkellyttävän klauan pidempään ja maistuu tuoreelle aina :--DD

    http://meanwhileintre.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa pitääki kokeilla! :D

      Poista
  16. Jännä toi, et k-kaupat skauppi halvempii, nim tampereel ja muualki päi mis oon viettäny pitempii aikoi, nii s-kaupat on selvästi edullisempii ku k-kaupat, esim se mikä on k-kaupan tarjoushinta on ollut s-kaupan normihinta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa K-kaupat on mun mielestä ollu selkeesti halvempia :D Paitsi että Prisma taitaa olla Cittaria vähän halvempi

      Poista
  17. Mulla on tuo samainen Jyskin peili hopeisena, mutta uuden kodin värimaailmaan sopisi paremmin tuo kultainen. Millä kultasit sen? Näyttää mahtavalta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Semmosella kulta-spraylla ja ostin omani Prisman sieltä rakennuspuolelta vai mikä onkaan :D

      Poista
  18. Missäpäi kvl toi sun kämppä ijaitsee :)? Sori jos oot jossain kerton ja tällee kyselen mut saattan mennä mul vähä ohi :D

    VastaaPoista