INSTA-LATELY AND SOME THOUGHTS

sunnuntai 26. toukokuuta 2013

Viimeisimmästä kännykkäkuva-postauksesta on jo yli kolme viikkoa, joten päätin tulla jakamaan muutamat räpsyt viime viikoilta. Samanlaisia päiviä toistensa perään, kun koulu loppui viime viikolla ja töiden haku ei ole tuottanut tulosta. Mietin hetken, että kirjoitanko tästä aiheesta enemmän tänne blogiin, mutta menkööt. Täältä pesee siispä pohdintoja nykyhetkestä!

Olen tässä viime päivinä miettinyt, että mitähän mä oikeasti teen kesällä, jos en töihin pääse? Pakko mulla on joku järkevä varasuunnitelma olla. Suurinosa kavereista kuitenkin on päässyt töihin ja osa on intissä, joten en kai mä nyt koko kesää heräile vaan joskus kahdelta päivällä ja lorvaile yksin? :-D Ainakin panostan blogiin 100%, grillaan itseni ruskeaksi ja olen paljon kavereiden kanssa, mutta mitä muuta? Mähän pidän välivuoden, eli mulla on aikaa yllinkyllin toteuttaa vaikka ja mitä. Alunperin välivuoden tarkoitus oli työskennellä ja miettiä mitä mä tulevaisuudelta haluan, kun yhteishakujen ollessa päällä en tosiaankaan tiennyt mihin suuntaan lähteä. Melkein heti yhteishaun jälkeen tosin  tajusin, että journalismi voisi olla se mun kauan etsimä unelma-ammatti! Noh, antaa sen ajatuksen muhia sinne ensi kevääseen asti. 

Mä vihaan turhaa lorvimista päivät pitkät ja nautin siitä, jos kalenterissa on joka päivälle menoa. Mielellään myös jotain muutakin, kuin pelkästään "Annan kanssa", "käy postissa", "K-kaupassa jauheliha alennuksessa". Sen takia tämä tuottaakin niin paljon päänvaivaa. Mulle päivän perus rutiinit on tärkeitä ja esim. kipeänä olo monta päivää putkeen on kamalaa juuri sen takia, ettei tajua päivistä ja ajasta mitään. Mä haluan pitää kiinni jonkunlaisista rutiineista, vaikka töihin en pääsisikään, mutta ilman mitään koulua tai töitä on niin vaikeaa herätä aikaisin. 
Ja tiedän, että moni haluaisi niin mielellään tulla viisaasti neuvomaan siitä, että kyllä niitä töitä vaan olisi, jos tarpeeksi hakisi eikä olisi nirso. Harmi vain, että näin ei ole. En tiedä sitten, että vaikuttaako mun vähäinen työkokemus niin paljon vai teenkö niin huonoja työhakemuksia vai mistä se johtuu. Ainakin olen kääntänyt googlen ympäri neuvoja hakemusten tekemiseen etsiessä ja kysellyt kavereilta vinkkejä niiden kirjoittamiseen, mutta ei niin millään :-D Mol.fi-sivusto pysykööt siis edelleenkin välilehdissä...

Mitä te muut välivuotta viettelevät/joskus viettäneet aiotte tehdä töiden ohella tai työttömänä? Kaikki vinkit kehiin!





58 kommenttia:

  1. oi että tota sun mekkoa! ihana :-)

    VastaaPoista
  2. Oon ite kans tänä keväänä (lukiosta) valmistuva ja joulukuusta asti ettiny töitä. Alkaa pikkhiljaa ottaa päähän työhakemusten kirjoittelu.. Kesälläkin varmaan ehtii tylsistyä just ku kaverit kaikki töissä ja ilman rahaakin on aika kurja elellä..
    Ei niitä töitä noin vaan löydy, mut tsemppiä sinnekkin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep mäkin oon tammikuusta asti pistäny menemään monta kymmentä hakemusta... Nii eihän siinä kesässä muuten varmaan mitään, jos olis rahaa ja vois matkustella ja tehä kaikkea! Mutku ei se nyt ihan niin mee.. :-D Tsemiä sullekki!

      Poista
  3. samassa veneessä ollaaaan, miss u hun ! <3 Onneks kohta nähää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, turmion veneessä ajelehditaan.. Niinpä!<3

      Poista
  4. Mulla on suunta vuoden päästä omien juhlien jälkeen toivottavasti Aasiaan! Haaveilein, että oma välivuosi menis matkustamiseen ja sen jälkeen osais ehkä sitten asettua omilleen johonkin toiseen kaupunkiin uuden opiskeluinnon kanssa :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin oisin halunnu matkustella tän välivuoden aikana, mutta ilman töitä siitä ei taida tulla mitään :-D Sun suunnitelmat kuulostaa hyvältä!

      Poista
  5. Oon ite kanssa kauppiksesta valmistunu viime keväänä ja töitä sen jälkeen tehny tasan pari pikku sijais pätkää! Hakemuksia laittanu reippaasti yli 60-70 ihan kaikkiin mahollisiin paikkoihin ja mistään ei tule mitään. Kaikki kouluttamattomat kaverit ilosina tekee töitä ja ite ei aaa mistään mitään. Hyvät numerot tullu koulusta ja alaikäsenä tehny joka kesä jotain työhommia että kokemuksia kertyny n. Vuoden verran. Silti en saa mistään mitään. Ja tosiaan kun kaikki kehtaa tulla sanomaan että olisi liian nirso ja että kyllä löytyy jos etsii mutta kun ei vaan löydy! Tuntuu että kouluttamattomat ja lukiolaiset saa kyllä hommia mutta ammattiin koulutetut ei. Suosittelen että alat tekemään päivärutiiniksi vaikka salilla tai lenkillä käymistä tiettyyn aikaan ja heräämistä silti säännöllisesti joka aamu samaan aikaan. Yrität saada blogia enemmän nousukiitoon ja sen avulla hommia mitkä antais sitä rutiinia elämään? Eikö sulla ole myös poikaystävä joka helpottais sitä ettei tulisi vaan makoiltua :) paljon keksii vaan tekemistä niin kyllä se siitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep suht sama tilanne täällä ton työnhaun kanssa.. Kunnon arpapeliä tuntuu olevan toi töihin pääsy. Kuntoilua mä aloin nyt vakavasti miettimään, kun salikaan ei ole pitkän matkan päässä ja lenkkaritkin mä viime vuonna ostin - melkein käyttämättömät edelleen :'D Poikaystävä menee inttiin heinäkuussa ja ennen sitä on kyllä muutamia suunnitelmia jo valmiina. Pitää nyt vaan yrittää keksiä kaikkea pientä puuhaa...

      Poista
  6. apua, toi mekko on sanoinkuvaamattoman ihana.<3 loveit. kiva postaus & oot nätti c:

    VastaaPoista
  7. Itse olen olen kesän mieluisassa työpaikassa(jonka sain tietää jo syksyllä vaikutaa varmaa sos.terv. ala :D), ja säästän rahaa syksyyn. Syksyllä lähen parhaan kaverin ja meidän poikaystävien kanssa NY cityyn. :)Matkan jälkeen vaihdan kaupunkia, jossa mulla on pitkä sijaisuus tiedossa.. Kesällä aijon uida, ratsastaa, käydä salilla! :D ja tottaki mökkeilä! Toivottavasti keksit jottain kesäksi! Mutta mullakin oli talvella ärsytys, että ei tiedä mitä syksy tuo! koska ennen se oli koulu! :DD
    p.s tuli kauhee romaani Xd

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooi kuulostaa kivalta! Sillä alalla kyllä taitaa töitä riittää vähän paremmin kuin tällä mun :-D Pitää yrittää keksiä!

      Poista
  8. Varamiespalvelu ? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinne on pitänykki pistää pitkän aikaa! Hyvä ku muistutit :-)

      Poista
  9. luulis, että riittää kaikille töitä jostain, oli sitten puhelinmyyntiä tai siivousta, saa siitäkin rahaa ja kertyy veronpalautuksia, ja ite tehny jo 2 vuotta puhelinmyyntiä ja sitä ootellessa että joku toinen duunipaikka nappaa. näköjään pääkaupunki seudulta on nii samperin vaikee saada töitä koska tääl on miljoona muutaki nuorta mun lisäks, mutta puhelinmyynti sentää on avoinna melkeinpä kaikille=D toivottavasti saisit jotain! ja niin, monethan menee ihan suhteillakin, harmi vaa ku edes sellasia ei oo..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin puhelinmyyjänä 4kk ja sillon ku sen lopetin, ni ei sitä mielellään enää uusiksi ala tekemään.. Sillä palkalla olis eläminen muutenkin aika kituuttamista :-D Mulla rajoittaa nyt vähän myös toi älytön pölyallergia, kun meinaan tukehtua tän oman pikku kämpänkin siivouksessa.
      Jep mäki oon monet kerrat harmitellu, kun ei oo ees sukulaisilla tai tutuilla semmosia suhteita mihinkään semmosiin, mihin mä voisin mennä töihin :/ Pitää nyt vaan jatkaa tätä hakua ahkerasti... Ja kiitos!

      Poista
  10. ja ps. ihan TÄYDELLINEN toi beige mekko! huhhuh...

    VastaaPoista
  11. Kannattaa, jos mahdollista, käydä henkilökohtaisesti kysymässä jos löytyis vapaita työpaikkoja. Tai sit soittaa suoraa pomolle :) Mulla tää tekniikka on kyllä kesätyön haussa osoittautunut hyväks! Ikinä en oo saanu töitä netin kautta tehdyllä haulla :/ Mutta tsemppiä tosi paljon, toivotaa että löydät töitä! Ja voi nuo sun hiukset, ihanat <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyl mä oon paikan päältäkin käyny kysymässä monesta paikasta ja ihan ajoissa olinkin niiden kyselyjen kanssa, mutta joko ei ottaneet tai sitten oli jo työntekijät hommattu :/ Kiitos paljon<3

      Poista
  12. Mä olin puol vuotta työttömänä ku en vaa saanu töitä vaikka laitoin hakemuksii kokoajan. Olin laittanu tosi paljon just mollin kautta ja sit mulle sanottii et laitappa avoimii hakemuksii ja olin ihan et en kummiskaa saa niin eikä ne huomioi niitä... Noh tein niin ja nyt oon ollu useemman kk töis :) suosittelen sullekki!

    Ps. Ihana toi beige mekko! Ja vaaleet hiukset sopii sulle

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa oho! Pitää itekki kokeilla :-D Kiiitos paljon!

      Poista
  13. Mihin sun poikaystävä menee inttiin? :) Voi että, toivottavasti saisit jostain edes töitä! Omalle kohdalle on tässä asiassa sattunut onneksi niin hyvä tuuri, että vanhemmat on töissä, jossa on paljon asiakasfirmojen kanssa tekemisissä, että suhteiden kautta kesätyöt ovat enemmänkin itsestäänselvyys. Oletko käynyt kyselemässä esim. kaupoissa paikan päällä töitä, vai rajoittaako toi allergia niin paljon, ettei työ edes olisi mahdollista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tahdo kertoa sen enempää täällä mun läheisten asioista :-) Oi vitsi, sulla on kyl hyvä asema töiden suhteen! Joo oon käynyt kyselemässä monista kaupoista ihan paikan päältäkin, mutta ovat joko valinneet työntekijät (vaikka olin ajoissa kyselemässä) tai sitten eivät ottaneet.. Ja kyllä toi allergia rajoittaa aika paljon, kun tuli silloin vaatekaupassa työharjoittelussa kuukauden aikana niin kauheita hengenahdistuksia ym. oireita, että oli pakko lopettaa :/ Mutta pakko mun on yrittää edes jossain kaupassa pärjätä vaikka allergialääkkeen voimin, koska eihän tästä työnhausta muuten mitään tulisi!

      Poista
    2. Oho muotoilin ehkä vähän huonosti. Tarkoitin tolla "jossain kaupassa pärjätä" nimenomaan niitä vaatekauppoja, missä sitä pölyä aika paljon on mutta mikä olisi mulle se mieluisin tällä hetkellä :-D Ei nyt missään cittarin kassalla mitään hengenahdistuksia (toivottavasti) tule :D

      Poista
  14. Kannattaa mennä ihan paikan päälle kyselemään josko ois työntekijälle tarvetta! Se on paljon parempi keino ku mikään työhakemus, toki ne voi sen siltikin tahtoa, mutta jää paremmin mieleen kun on sinne asti tullu :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon käynyt monesta paikkaa kysymässäkin, mutta ei vaan nappaa :/

      Poista
  15. Mulla poikaystävä onneksi pääsee kesäkuussa pois intistä (ollut sielä vuoden) ja itse olen ollut sen koko ajan melkeinpä työttömänä! Ensin pysy hyvä rutiini yllä mut jossai vaiheessa se meni siihen että nukku päivät ja valvo yöt... Ja hakemuksia lähti joka suuntaan myös avoimia hakemuksia ja paikan päällä kysymistä, mutta vieläkään ei mitään. Onneksi poikaystävä tulee intistä ni alkaa tulla rahaaki enemmän ku se menee töihin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vooiei pelottaa et mullekki käy noin.. :-D Itseni tuntien se menee just tommoseks et yöt valvoo ja päivät nukkuu, jos en keksi mitään tarpeeksi tärkeää tekemistä :D

      Poista
  16. Jep täällä kans yks kouvolalainen ollut työttömänä muutaman kuukauden kun ei löydy niin ei löydy sit millää töitä.. :D mut pitää vaan aattella et ei oo tosiaan ainut tällä hetkellä aika huonosti noita työpaikkoja tarjolla etenkin kouluttamattomille :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis oikeesti niin huojentavaa kuulla, et kouvolassa muitakin jotka ei saa töitä! Mulla on vaan yks kaveri, joka on kyselly töitä yhtä paljon kuin minä mutta ei silti ole saanut töitä ja sen takia oon alkanut jo pitämään itseäni ihan luuserina :D Kyl toi vähän ottaa päähän, kun kolme vuotta koulussa ahersi, että pääsisi koulujen jälkeen työskentelemään mutta ei..

      Poista
  17. Millä ohjelmalla teit nää kuvat:)

    VastaaPoista
  18. Nykyään ja tänä vuonna tuntuu erityisesti olevan opiskeleville nuorille työpaikat harvassa :/ Ootko kokeillu kaikenmaailman puhelinmyynnit ja mansikanpoimijan paikat? Parempihan semmoinen ois pari viikkoa, kun ei mitään :) ja jos ei tosissaan nappaa niin ei kannata surra sitä sen suuremmin, koska et todellakaan ole ainoa. Vietät ihanan rennon kesän ja teet kaikkia juttuja mitä on ikuisuus pitänyt tehdä. Hyvää kesää sulle ! Ps. ihanii kuvii taas :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mansikanpoimijaksi en voisi edes mennä, kun lähin paikka on hirveän kaukana ja mulla ei ole autoa, eikä siellä ole yöpymis mahdollisuutta :/ Puhelinmyyntiä 4kk tehneenä en mielellään takaisin haluaisi palata, koska sillä palkalla saisin varmaan just ja just vuokran maksettua..
      Jep ei toi enää niin kamalasti harmita, kun monet tähän kommentoineista sanoi ettei heilläkään pitkän hakemisen aikana ole napannut. Rento kesä sitten jos ei muuta! :D Kiitos!

      Poista
  19. millä sä sit vuokran maksat jos et nyt töitä saa? onks jotain kelan tukee tms vai? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän siinä sitten muita mahdollisuuksia olekkaan kuin tuet :-)

      Poista
    2. saako asumistukee kesälläki?? :-o aattelin automaattisesti että ei saa kun opintotukeekaan ei saa mutta ??!

      Poista
    3. En ole siitä aivan varma, mutta työttömyystukea saa ainakin jos on valmistunut eikä töitä saa :)

      Poista
  20. Jep sama juttu, en saanu kesätöitä (vaik hain tosi moneen) ja näil näkymin välivuosi edessä... Jaa-a ite aijon treenata itteni huippukuntoo, siin on mulle hommaa ainaki :) ja aattelin katella vähän kaikenlaisten kansalaisopistojen tarjontaa et alkaisko jotain kiinnostavia kursseja! :) Sais pidettyä ittensä ees vähän työn touhussa ettei menis ihan vaan höntsäilyks :D. Tsemppii sulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei vois itekki kattoo olisko jotain kursseja! Joku venäjänkielen kurssi ois super hyvä, koska sitä jos osaisin paremmin puhua niin olisin päässyt jo ihan varmasti töihin! Kiitti vinkistä ja tsemiä sullekki :-)

      Poista
  21. simppeliä, nykyään vaaditaan jokapaikassa kokemusta muttakun sitä kokemusta ei ole mahdollista saada kun sama toistuu taas. Mäkkärin kassalle alottamaan, älä ole nirso vaan tee jotain että cvssä on jotakin mihin kiinnittää huomiota :-)Sillä tavalla mäkin sain jo jopa vähittäiskaupasta töitä kun oli jotain kokemusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se valitettavasti menee :/ En ole nirso, mutta tää on vaan niin pirun vaikeeta töitä saada..

      Poista
  22. Ei se ole nirsoudesta mitenkään kiinni. Itsellä yli vuoden verran työkokemusta eri aloilta, mutta siltikään en ole töitä saanut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, on se vaan niin hankalaa.. :/

      Poista
  23. Tuttu tunne, oon nyt yhteensä kirjotellu varmaan lähemmäs kolmekymmentä kesätyöhakemusta ja mihinkään ei tunnu pääsevän, mutta tänään sain just soiton haastatteluun! Kannattaa jaksaa yrittää:) turhauttavaa vaan kun ei sitä kokemusta oo kauheesti tälläsellä just ylioppilaaks kirjottaneella:D Itelläkin taitaa välivuos olla edessä, ehkä töitä, lueskelua pääsykokeisiin ja vähän matkustelua!:) sulla on ihana blogi ja tyyli kirjottaa!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nonni toivottavasti pääset töihin! :-) Niinhän se turhauttaa, kun jotenkin oletti olevan paljon helpompaa päästä ammatin saaneena töihin... Kiitos paljon!

      Poista
  24. Mä olin valmistumisen jälkee vaan kuulauden vaan työttömänä ja sain just varamiespalvelun kautta töitä viikon sisällä ku olin sinne ilmottautunu:) puol vuotta olin vaatekaupassa sitä kautta töissä ja sit sain toisen työn. Ja nyt on kokopäivä töitä ainakin seuraavat pari vuotta. Vaikka itse en jaksais olla töissä noin paljon. Kesällä varsinki olis kiva nauttia vaan ja muutenki matkustella. Silloin ku ei ole töissä nii ei olis rahaa mut aikaa olis vaikka muille jakaa :D ja sitten ku on töissä ja rahaa niin aikaa ei ole. Se muutama viikko kesälomaa ja talviloma tuntuu niin lyhyeltä aina! Miksi elämä on näin vaikeaa? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi vitsi, toivottavasti mäkin saisin sieltä varamiespalvelusta kun pistin eilen sinne hakemuksen :-D Niinhän se kyl menee, mikään vaihtoehto ei miellytä kun on töistä kyse :'D Ellei sitte oo oikeesti joku unelmaduuni..

      Poista
  25. Kannattaa hyvissä ajoin kysellä syksylle töitä, sillä monissa paikoissa, joissa työskentelee paljon nuoria (mm. Kaupan kassat, mäkkärin, hesen yms. työntekijät..), tarvitaan syksyisin lisää työntekijöitä, kun monet niistä nuorista lopettavat työnsä opiskelemisen vuoksi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kyselen varmasti muutenkin nyt koko kesän joka paikasta.. :-D

      Poista
  26. ootko vielä yhessä sun poikakaverin kanssa? :) ei oo ollu vähään aikaan juttua niin on alkanu mietityttää!

    VastaaPoista
  27. MITÄ?!?!?! enks mä riitä :| no ei hahahah perus...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä pelkkä sunkin seura riittää<3 Kunhan saadan yhessä jostain rahaa.. :DD

      Poista