SOME OF MY FAVOURITE DOCUMENTS

sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Mä olen hulluna dokumentteihin ja elämäkertaelokuviin. Katson niitä nykyään paljon useammin, kuin leffoja ja etsin koko ajan uutta katsottavaa. Katson dokumentteja aivan laidasta laitaan: natsidokkareista muotidokkareihin ja kaikkea siltä väliltä. Oon ihan mielettömän tiedonjanoinen ja mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että peruskouluihin pitäisi saada dokumenttitunnit! Olisin ollut pari vuotta sitten jo niin paljon viisaampi, sillä mulle ainakin jää paljon paremmin tieto päähän elokuvien ja dokumenttien muodossa, kuin opettajan luokan edessä pölpöttämänä tai tylsästä koulukirjasta pläräämällä.

Ajattelin vinkata teille nyt muutamia mun viimeksi katsomiani dokkareita ja pari leffaa, mitkä on mun mielestä katsomisen arvoisia. Jos teistä löytyy myöskin dokkarihulluja (tai ihan vaan leffahulluja), niin laittakaa ihmeessä kommenttiboksiin teidän lempidokkareita- tai leffoja! Musta tuntuu, että mä oon kolunnut kohta Netflixin, Viaplayn ja Filmnetin kokonaan, joten mulla alkaa kohta keinot loppua uusien katselussa...

Ja hei kertokaas, että kiinnostaako teitä kuulla silloin tällöin multa vinkkejä hyviin dokumentteihin tai elokuviin! Katson näitä nimittäin sen verran paljon, että saisin varmaan kerran kuussa pienen vinkkipostauksen tehtyä.


Surviving Hitler: A love story
Ihanaa vaihtelua niille synkille (vaikkakin mielenkiintoisille) natsidokkareille tälläinen aika positiivinen selviytymistarina niiltä ajoilta.



Alive inside: A story of music and memory
Aivan uskomattoman ihana dokumentti, joka on todellakin katsomisen arvoinen. Tässä kerrotaan musiikin vaikutuksesta Alzheimeriä sairastaviin ihmisiin ja se on oikeasti samaan aikaan niin uskomatonta ja koskettavaa, kun noiden ihmisten silmissä voi ihan nähdä sen elämän liekin syttyvän uudestaan, kun tuttua musiikkia laitetaan soimaan ja ne muistaa taas joitain vanhoja tapahtumia ja hetkiä. Tätä katsoessa ei voi olla itkemättä!



12 Years a Slave
Kolme Oscar-palkintoa voittanut tositapahtumiin perustuva elokuva Solomon Northupin kirjoittamasta omaelämäkertakirjasta. Tää on yksi niistä harvoista oikeasti hyvistä Oscar-palkituista leffoista, joten suositelen katsomaan! Monesti mä nimittäin ihmettelen, että millä perusteella monet leffat ovat noita pystejä saaneet, mutta tämän kohdalla en ihmettele yhtään. Aika rankkaa katsottavaa, kun tietää noin tapahtuneen monille ihmisille.



House of Versace
Muoti-aiheisia dokumentteja ja elokuvia ei todellakaan ole mun mielestä liikaa! En saa näistä millään tarpeekseni, haha. 



Marie Antoinette
En tiedä miksi mulla meni näin kauan tämän katsomiseen, vaikka tämä tuli ulos jo yhdeksän vuotta sitten ja pari vuotta sitten jo suunnittelin tämän katsomista. Olen jostain syystä tykännyt katsoa viime aikoina tälläisiä "prinsessaleffoja", kuten tämän lisäksi Herttuatar ja Grace of Monaco. Jostain syystä nämä on tosi mielenkiintoisia ja jollain tapaa inspiroivia (etenkin Marie Antoinette) kaikkine yliampuvine asuineen ja sisustustyyleineen.



The Portraitist
Tästä dokumentista oli Iltalehdellä vasta uutinen ja sen jälkeen mun oli pakko etsiä tämä käsiini. Ainut paikka mistä sen löysin ymmärrettävällä tekstityksellä oli Youtube (tästä löytyy koko dokumentti), mutta valitettavasti jäi moni juttu ymmärtämättä, kun muutamat sanat olivat ihan tuntemattomia. Mua jaksaa aina ihmetyttää ja kauhistuttaa se, miten vähän aikaa näistä tapahtumista on, huhhuh. Tässä dokumentissa kaikkein mieleen painuvinta on nuo kuvat ja se yksi pienestä tytöstä otettu kuva tulee varmaan mun uniin... Se jos joku kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Jos kiinnostuit tän katsomisesta, niin suosittelen ensin katsomaan muutaman muun natsidokkarin, sillä se helpottaa vähän ymmärtämistä. 
Huom! Muistakaa laittaa videon alhaalta löytyvistä asetuksista tekstitys päälle, jos haluatte englannin kieliset tekstitykset!



Honor diaries
Tämä dokumentti oli aika järkyttävää katsottavaa naisten oikeuksista, vaikka tiesinkin, että joissain maissa ja kulttuureissa naisten oikeudet ovat aivan alkutekijöissä. Tämä kuitenkin herätti karuun todellisuuteen siitä, miten huonosti ne mulle itsestään selvät oikeudet voi joillain olla.



Advanced style
Tämä dokumentti teki mut tosi iloseksi. Tämän dokumentin pohjana on Advanced style-blogi, johon Ari Seth Cohen kuvaa New Yorkin kaduilta vanhempien naisten upeita asuja. Tuo blogi on jo mielettömän inspiroiva, mutta dokumentissa pääsee vielä hieman asuja syvemmälle näiden upeiden naisten elämään. Mua on aina vähän pelottanut ajatus vanhenemisesta ja tarkoitan tällä siis sitä yli kolmenkymmenen ikää, mutta tälläiset dokumentit ja blogit saa sen pelon hälvenemään kokonaan. Iällä ei ole mitään merkitystä, vaan sillä, mimmoisena sä itse pidät itseäsi. Suosittelen ehdottomasti katsomaan!

19 kommenttia:

  1. Ihan huippu postaus tää!! Mää ennen katselin hirveen paljon enemmän dokkareita ja musta ne on kans tosi kivaa katsottavaa just semmosen tiedonjanonki takia, koska on vaan mielenkiintosta tietää lisää eri asioista. Hehee pitää ehottomasti pistää heti illalla joku näistä pyörimään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee ihana kuulla, että joitain kiinnostaa tälläsetkin postaukset välillä! :-D Jep ja siis etenkin noita natsijuttuja on mielenkiintosta ja ihan suotavaakin mun mielestä katsoa ja sivistää itseään, kun siitä on niiin uskomattoman lyhyt aikakin!

      Poista
  2. Oi aivan ihana postaus! Tämmössiä vinkkejä tarvii aina :) itekki tykkään paljon dokumenteistä ja kaikesta mistä saa jotain "tietoa" itselle! ISO KIITOS

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saamanne pitää! Voisin ehkä kerran kuukauteen yrittää nyt aluksi tehdä näitä, jos katson tähän tahtiin jatkossakin näitä :-) Kyllä nyt varmaan ainakin yhden mainitsemisen arvoisen kuukaudessa katson, joten vinkkaan sitten edes yhdestä teille!

      Poista
  3. Anonyymi1/2/15 20:50

    sun olisi pitänyt postata tää perjantaina nii olisin keksinyt kuinka viettää tämä viikonloppu, mutta seuraavaa odotellessa :-D mäkin rakastan dokkareita ja osa näistä on aivan pakko katsoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha eikä! :-D Mun piti lauantaina postata tää, mutta olikin niin kiire päivä, että jäi sunnuntaille...

      Poista
  4. Anonyymi1/2/15 21:30

    Elämäkerta*

    VastaaPoista
  5. Joo, näitä postauksia lisää! Tykkään kanssa paljon dokumenteista aina eläindokkareista murhamysteereihin, niin on kiva kuulla vinkkejä :-) Sulle suosittelisin elokuvaa The Reader ellet oo jo nähnyt! Se on tosi hyvä, voisit tykätä :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee ihana kuulla! Ehdottomasti laitan tulemaan näitä aina silloin tällöin. Itseasiassa oon jo nähnytkin ton The Readerin joskus vuosi takaperin ja oli kyllä hyvä munkin mielestä! :-)

      Poista
  6. Anonyymi2/2/15 20:00

    Oot varmaan kattonu näitä Docventuresin näyttämiä dokkareita? Ainaki jokainen jonka ite kattelin niin oli hyvä! Tässä listaa ekan kauden dokkareista ja samalla sivulla myös tokan kauden leffat. :)

    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/08/16/docventures-1-tuotantokausi

    Sitte tuli mielee myös sellanen dokumentti ku For the bible tells me so, sen näkee ainakin jenkkien netflixistä (Kun lataa selaimelle sellasen lisäosan kun Hola, niin pääsee katseleen myös jenkki versioo)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa en oo katsonut Docventuresia (en tiedä miksi...)! Pitääkin tutustua noihin heti tänään illalla, kiitos vinkistä :-) Toi toinen on mulle ihan tuntematon, mutta ehdottomasti tutustun siihenkin, jos onnistun lataamaan ton lisäosan!

      Poista
    2. Anonyymi6/2/15 21:06

      Ei vitsi anonyymi nyt toit mun elämään niin paljon lisää sisältöä!!!! :DD miksen oo tienny että tollanen lisäosa on olemassa??!?!?

      Poista
  7. Anonyymi2/2/15 21:03

    Joo ehdottomasti näitä lisää!:)

    VastaaPoista
  8. Anonyymi3/2/15 04:09

    Suosittelen katsomaan poika raidallisessa pyjamassa, se kertoo natsiupseerin pojan ja keskitysleirillä olevan juutalaispojan ystävyydestä! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei vitsi hyvä kun sanoit, koska mun on pitänyt tästä lukea se kirja jo pienen ikuisuuden ajan! En tiennytkään, että se on myös elokuvamuodossa, joten taidankin katsoa sen :-)

      Poista
  9. Anonyymi4/2/15 16:07

    Itse työskentelen muistisairaiden kanssa ja olen myös huomannut tuon musiikin vaikutuksen niissä. Kuinka puhumatonkin ihminen, voi alkaa laulamaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vitsi vähän varmaan hienoa nähä tollasta ihan omin silmin! :)

      Poista